2 april 2014

Handelsbanken har missat poängen med nya EU-reglerna

Oavsett vad man tycker om EU:s nya bankregler som begränsar antalet styrelseuppdrag för ledamöterna i en bankstyrelse så finns det ett tydligt syfte med reglerna. Det ska finnas tid för ledamöterna att utföra sitt arbete, vilket i sin tur ska förhindra framtida kriser.

De flesta banker tycks anpassa sig efter reglerna förutom Handelsbanken som till varje pris räddar kvar sina tre styrelsemedlemmar som har alltför många uppdrag. Banken kringgår reglerna, inget olagligt i och för sig, men är herrarna värda 60-70 miljoner extra av aktieägarnas pengar?

Manövern känns tvivelaktig i mina ögon, ingen är oersättlig och Handelsbanken har helt missat poängen med reglerna. Jag ser annars de nya reglerna som ett bra tillfälle att få ökad rörlighet i styrelseleden och jag tror knappast Handelsbanken skulle ta skada av några nya ansikten i styrelsen.

Det är inte första gången vi ser att banker har dålig kontakt med verkligheten och förstår allmänhetens reaktioner, vem minns inte SEB:s agerande under finanskrisen eller har vi redan glömt det?

Det är just det, ledningarna räknar kallt med att stormen blåser över och det gör den säkert den här gången också, dessvärre.

Nu börjar utdelningarna trilla in, trevligt. Jag noterar att några starka bolag redan hämtat in kursnedgången i samband med utdelningen, däribland Beijer Alma som är tillbaka på toppnotering redan efter en vecka.

Fastighetsbolaget Fabege är ett annat exempel som delade ut förra veckan och snart är tillbaka där kursen låg innan utdelning. Jag kan tänka mig att det här kommer att upprepas i flera bolag, börsklimatet är gynnsamt just nu.

Än så länge får utdelningarna stå kvar på kontot för att sedan användas vid lämpligt tillfälle, jag gör inga återinvesteringar just nu.

Konsumentverket synar Klarna, det är välbehövligt. Jag har själv råkat ut för Klarnas metoder, något förvånad fick jag redan tre dagar efter en nätbeställning ett brev med hot om Kronofogden, dagen efter anlände varan med fakturan!

Denna gång gick det i och för sig att reda ut med ett telefonsamtal, men brevet var tillräckligt obehagligt för att jag ska försöka undvika Klarna och välja en annan betalningslösning.

9 kommentarer:

  1. Jag slutade handla på Adlibris efter en påminnelseavgift från Klarna. Det blir billigare att handla på andra ställen där man inte måste betala 60 kr extra. Men jag orkade aldrig ringa och klaga, enklare att byta nätbutik. Jag tror att fler än jag gör likadant.

    SvaraRadera
  2. Det är inte roligt att hamna i Klarnas klor, nej!
    De har skickat papper som vi inte lyckats förstå vad de handlar om, och kundtjänsten håller ingen kvalite alls. Fogden var de kvicka med att skicka på oss i vilket fall! Vi väljer nu alltid andra lösningar, även om det ibland gör att man måste betala i förskott.

    SvaraRadera
  3. Fint "rutet" åt handelsbankens beteende. Håller med dig.
    Hur länge skall detta accepteras eller är det så att ingen reagerar längre och de gör som de vill i "förvissning" om att det är helt ok.

    SvaraRadera
  4. Håller med dig i övrigt, men undrar om du kanske missföstår SHB. Läs http://cristofferstockman.blogspot.se/ för att få en mer nyanserad bild. "Herrarna" har ju gjort ett skapligt jobb hittills. Varifrån kommer siffran 60-70 miljoner?

    SvaraRadera
  5. Hej,
    Jo, det har gått bra för Handelsbanken, men det finns inga framtida garantier.
    Jag ska läsa Christoffers inlägg.
    Handelsbankens manöver utlöser reavinstskatt,därav siffran.

    SvaraRadera
  6. Ja fy för klarna, råkade få på avbetalning när jag skulle betala med kort och kunde inte ändra (trots samtal med 11 personer i kundtjänst...de kopplade bara vidare). Skulle bara betala allt direkt men fakturorna kom ändå, gång på gång. De måste vuxit för fort om något, systemen verkar inte hänga med. Nu handlar jag bara med kort, och absolut inte på de sidor som direkt använder sig av klarna (tex adlibris). Synd att de finns överallt nu...

    SvaraRadera
  7. Hej, ja, jag tror många undviker Klarna efter allt trassel. Det kan bli svårt för bolaget att återupprätta förtroendet.

    SvaraRadera
  8. Hej! Jag har aldrig haft problem med klarna förrän nyligen. Hade köpt från hemmakväll och valde faktura. Betalade i februari och förra veckan fick jag fakturan igen MED påminnelseavgift. Ringde klarna för att kolla med de om de inte gjort fel men de hävdar att en betalning ej gjorts. Kollar mitt kontoutdrag: ingen betalning syns där heller. Ringer banken då jag är 100% säker på att jag har betalat fakturan men blir ej trodd eftersom ingen kan hitta att en betalning har gjorts. Observera att min bank (Nordea) äger en del av klarna Att fakturan kom fram till mig EFTER att betalningen skulle ha gjorts och att jag då hamnade hos inkassoföretaget Segoria gjorde inte saken bättre. Så jag var tvungen att betala fakturan. Igen. Resultat: jag ska nu byta bank och handlar aldrig mer hos företag som samarbetar med klarna.

    SvaraRadera
  9. Hej, hög tid att Klarna granskas och stopp sätts för dubbla fakturor!

    SvaraRadera