Rapporterna fortsätter trilla in, en efter en. Hexpol bjuder på trevlig läsning, bolaget fortsätter visa upp ökande resultat kvartal efter kvartal, starkt under rådande konjunktur.
Alla geografiska regioner visar ökad efterfrågan, även Europa, dock från en låg nivå, men det är ett gott tecken.
I det första kvartalet ökade resultatet efter skatt med 21 procent, jämfört med samma period föregående år, försäljningen ökade med 6 procent.
Visst är det frestande att ta hem vinsten, men jag behåller mina aktier tills vidare. Med förbättrad konjunktur ser framtiden ljus ut för Hexpol, kassan är stark och bolaget fortsätter sina expansionsplaner.
Hexpol som är en underleverantör till fordonsbranschen är inte det enda bolaget i branschen som visat upp fina siffror. Även bolag som Autoliv, Bilia, Concentric, Haldex och VBG har stigit kraftigt på börsen. Volvo däremot släpar efter, även om bolaget hämtat in en del sen den senaste dippen.
Ganska fantastiskt att se hur stark fordonsbranschen är just nu, för några år sen var det kris och katastrof, den som hade modet att plocka upp aktierna under krisen har gjort en bra affär. Det gäller i och för sig inte bara fordonsbranschen, det var många andra bolag som var illa ute.
I min fordonsportfölj ingår förutom Hexpol även Concentric, Haldex, VBG och Volvo. Jag behåller samtliga tills vidare.
Nu är inte alla rapporter glädjeämnen, Ratos som just redovisat sina siffror ser vid en snabb blick inte lika ljus ut. Jag inväntar förmiddagens telefonkonferens för att höra vd berätta närmare om rapporten.
De svensk relaterade fordonsaktierna,
SvaraRaderasom VBG och haldex ar ju bolag med spannande framtidutsikter. Jag befinner mig i Australien p.g.a studier vilket syns i avsaknad av en del svenska vokaler da jag anvander skolans tangentbord.
Min fraga ar angaende Ratos telefonkonferens du namnde. Vilka nyheter behandlade man? Vilka intressanta punkter fanns det tycker du?
Tycker det ar positivt med Exit pa invido sa man starker kassan och framtida utdelningar, da det ar ett stort innehav.
Hur kunde man kopa Aibel nar deras orderbok avtar kraftigt pga statoil investerings minskningar? Cambell ar ju ytterst ansvarig for besluten.
Hon maste borja leverera snart.
Jag tycker hon har en del att leva upp till nu.
vad ar din uppfattning?
Halsningar
Markus
Hej, låter trevligt att byta Sverige mot Australien.
SvaraRaderaTelefonkonferensen finns utlagt på hemsidan nu:
http://www.ratos.se/Investor-Relations/Finansiella-rapporter/Rapportarkiv/2014/Delarsrapport-januari-mars-2014/Telefonkonferens-Q1-2014/
Köpet av Aibel gjordes innan Statoil aviserade neddragningar om jag minns rätt.
Jag tror det vänder med bättre konjunktur och aktivare transaktionsmarknad, men det krävs nog tålamod.