Lexington är verksamt inom två produktområden i New England stil, Home som säljer hemtextilprodukter, men även glas, porslin och dekorationsföremål. Bolaget räknar med att sortimentet ska utökas för att skapa ytterligare tillväxt. Home utgör 60 procent av försäljningen och resterande 40 procent kommer från område Clothing.
Clothing består av klassiska kläder inspirerade av New England stil. Grundaren Kristina Lindhe berättade att bolaget startade klädförsäljning på grund av förfrågningar från kunder som uppskattade New Englandstilen och önskade den omsatt även i kläder.
Område Clothing växer snabbt och finns ännu inte på alla Lexingtons marknader, men planeras att lanseras successivt. Två kollektioner släpps varje år.
Område Home erbjuder fyra nya kollektioner per år. En stor konkurrensfördel är att Lexington anpassar och erbjuder produkter och storlekar anpassade för den lokala marknaden, en utmaning, det finns 38 olika påslakanstorlekar bara i Europa.
Lexingtons produkter finns på över 900 försäljningsställen och i 20 länder, varav Sverige är störst följt av Norge. Kina är idag den marknad som växer snabbast, en etablering har även skett i Taiwan och Sydkorea som kan ses som en brofästet till övriga asiatiska marknader.
Annars är det webbutiken som är den enskilt största butiken och som växer snabbast.
Ledningen ser stor potential i kläder, med inredning som en trygg bas kommer en lansering att ske på flera marknader. Det tar tid att bygga varumärken, att skynda långsamt ger stabilitet och en solid grund att stå på enligt Kristina Lindhe.
Men det finns förstås konkurrenter, men det är fel att jämföra med Wesc och Odd Molly, de har en väldigt speciell stil, Lexington är mer tidlös. Snarare är Gant och Ralph Lauren konkurrenter. Inom Home finns flera konkurrenter med liknande stil. Det kommer säkert att bli en tuff resa som kan stöta på en del motvind.
Det här var bara lite kort om bolaget, ett gediget prospekt finns att läsa för den som är intresserad. Den goda historiken, konceptet, ledningen och tillväxtpotentialen gör att jag tecknar mig för aktier och så tycker jag om New England stilen.
Off topic....Är själv aldrig intresserad av heminredning/kläder osv. Men nu gick jag i tisdags in i konsulten Knowit...och än så länge har det varit en finfin affär... med 5-6% utdelning i vår
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaTecknar du i KF eller vanligt aktiekonto?
SvaraRaderaP/E nära 30 på 2014 års vinst.
SvaraRaderaSamma som H&M som växer 15-20% per år och med 3 gånger så höga marginaler.
Nejtack.
SvaraRaderaHej
Anser du det spelar roll om jag tecknar via Avanza eller att jag skickar direkt till Pensers bank ?
Alltså ang tilldelningen.
En fråga till : Enl Avanza går de ej att teckna där på ett ISK-konto p g a att det inte är endast nya aktier det gäller. Borde vara samma då via Penser bank ?
Kul, då är vi två som gillar stilen och tecknar oss! Vi lär inte bli ensamma, hoppas man får teckning! :)
SvaraRaderaBrukar vanligtvis hålla mig undan First North, men jag gillar bolaget + stilen så jag kommer göra ett undantag och teckna.
SvaraRaderaI dessa lägen är jag även glad över att man har kvar KF också och inte dumpat det helt till förmån för ISK.
Hej
SvaraRaderaTack för en trevlig blogg!
Kommer du köpa Dustin?
Eller hur resonera du kring den?
LEXINGTON
SvaraRaderaOm man räknar bort resultatpåverkande poster av engångskaraktär, netto 4,1 MSEK i intäkter, så blir vinsten per aktie, för perioden 1 jan-30 sept 2014, ungefär 82 öre. Enligt min uppfattning känns därför teckningskursen om 40 kronor som ett mycket högt pris.
Dessutom känner jag tveksamhet av ett annat skäl. Kassan i bolaget kommer endast att förstärkas med maximalt 8,8 MSEK efter genomförd nyemission – resten av emissionslikviden försvinner i emissionskostnader. (Glöm inte att hälften av de utbjudna aktierna inte tillför nya medel till bolaget, då de inte nyemitteras, utan säljs av tidigare aktieägare.)
Hade aktien varit billigare hade jag nog tecknat, men teckningskursen känns för hög.
Tack för en bra blogg, Finansmamman!
//Petrus
Hej Finansmamman, och tack för en bra blogg. Har du förresten slutat tro på Episurf?
SvaraRaderaMvh Oskar
Hej,
SvaraRaderaTill Svante,
Grattis till en fin affär!
Till Anonym,
Jag tecknar i vanlig depå via Erik Penser Bank.
Det är svårt att jämföra H&M med Lexington som är mer inriktat på hemtextilier, dessutom i en annan priskategori.
Jag har inte tagit ställning till Dustin ännu.
Till Fru Minimalist,
Inget att sörja över om vi blir utan aktier, det kommer nya tillfällen.
Till Bo,
Ja, en fördel att ha olika möjligheter genom KF, ISK eller vanlig depå.
Till Petrus,
Tack för dina synpunkter!
Till Oskar,
Jag tror fortfarande på produkten, men avstår investering.
Jag slutar inte att förvånas över dina sakargument vid köp eller nyteckning av aktier. Du ger en generell beskrivning av respektive verksamhet, några brottstycken från ledningens kommentarer, extrakt av affärsidén o dyl.
SvaraRaderaMen det är trots allt inte en affärsidé eller en företagsbeskrivning du köper primärt. Det är en aktie! Affärsidén är på intet sätt ointressant i sammanhanget. Men en ack så god affärsidé kan inte kompensera för ett alltför högt pris på aktien. Likaväl som ett lågt aktiepris aldrig kan kompensera en usel affärsidé.
Jag tycker det är viktigt att skilja mellan företaget och aktien!
Ingen tilldelning :( Trist.
SvaraRaderaBlir till att lägga pengarna i Lexingtonmadrassen istället.
Till Anonym,
SvaraRaderaTack för dina synpunkter.
Till Bo,
Synd, men det kommer nya tillfällen.
Till finansmamman,
SvaraRaderaJa, "tack för dina synpunkter" verkar vara ditt standardsvar vid mindre positiva kommentarer.
Jag önskar jag kunde säga samma sak till dig beträffande dina blogginlägg.