26 september 2016

Investerat i mikromotorer

Budstriden fortsätter runt Haldex, det verkar dra ut på tiden. Jag har dock sålt mina aktier över börsen för 127,50 kr och känner mig nöjd. Likviden ska jag bland annat använda till Collectors nyemission, blir det pengar över placeras de på bankkonto tills lämpligt köptillfälle dyker upp.

Börsintroduktionerna fortsätter, om än inte i samma takt som tidigare. Engelska Skolan är det senaste bolaget som är på tapeten, trots hot om vinstbegränsning.

Introduktionspriset, som är fast denna gång 52 kr, ser attraktivt ut och skolan har ett bra koncept. Sen är det svårt att sia om framtiden då allt hänger i luften när det gäller vinster i välfärden. Tillväxten för Engelska Skolan är det dock inget fel på.

Jag avstår ändå teckning. Som jag skrivit tidigare tror jag oron kommer att bestå runt välfärdsbolagen. Nu kommer jag ändå vara med på ett hörn eftersom Öresund, där jag är aktieägare, går in som ankarinvesterare med 4,8 procent. Hoppas den investeringen ger utdelning.

På tal om introduktioner så var jag med på ett litet spännande Uppsalabaserat bolags intro i somras, PiezoMotor. Direkt efter noteringen sjönk kursen, ajdå, men nu har aktien fått rejäl fart. Fler order och insiderköp kan bidra till det ökade intresset.

PiezoMotor utvecklar och tillverkar mikromotorer, det handlar om miniatyrisering och extrem rörelseprecision ned till nanometernivå, som traditionella elmotorer har svårt att hantera. Motorerna är alltså extremt små,starka och precisa. Jag går inte in på några detaljer, den intresserade kan läsa vidare på PiezoMotor.

Marknaden bedöms som stor och kunder finns över hela världen, till exempel inom försvarsindustrin, medicinteknik, halvledarindustrin och optik- och rymdindustrin.

Bolaget går med förlust och är en riskfylld investering, men i mitt tycke är det mycket spännande och rätt skött har det potential.

I helgen har maken och jag varit bio och sett dokumentären om Beatles, Eight days a week. För oss Beatlesfans var det en riktig höjdare och nostalgitripp. Rekommenderas!


11 kommentarer:

börspappan sa...

men vad ränta får du på banken?

Signs sa...

nano är spännande, ska titta på bolaget.

Ett annat spännande framtidsområde är automatik/robotik. Läste på i helgen om investeringsmöjligheter inom området. Som bas blir det nog att investera i en börshandlat fond på temat, plus ev någon direktinvestering, men då i USA bolag. I Sverige inte så många. ABB har jag redan.

Engelska skolan tecknar jag definitivt, men känns knappt som besväret att öppna nytt konto fr teckning (de har bara via Nordnet. Ja, och via Handelsbanken så klart, men gammelbankerna är ett stort no no för mig..). Tilldelning lär bli 100 el max 200 aktier, så populärt verkar det bli trots den politiska risken.

finansmamman sa...

Till Börspappan, nej, räntan är inget att skryta med, men jag räknar inte med att placeringen där blir speciellt långvarig.

Till Signs,
Mycket intressant läsning i robotbilagan, en etf kan vara på plats.
Ja, tilldelningen i introduktioner de senaste åren har varit knaper, ibland ingen alls. Hoppas du har tur med Engelska skolan.

arajs sa...

Ser att dina NFO Drives används till trading, upp en dag å ner nästa, igår +7.14 och idag ner, hmm
Dags att haka på?

Anonym sa...

Tack för tipset om Piezo, det blev köp!
Vill tipsa om CleanMotion, Fastout, Insplorion,
Redsence Medical, SyntheticMR, Uni-Light LED och Vicore Pharma.
Alla spännande bolag med intressanta affärsideer, och färdiga produkter.
Det är mycket nu, svettigt att vara investerare, haha!
Mvh
Rolf

börspappan sa...

styrräntan i tex Ryssland är 10% - hur är det med utländska bankkonton?

börspappan sa...

om man går in på alltomspara.se hittar man maffiga räntor...

Anonym sa...

Vem bryr sig om styrräntan i Ryssland?

finansmamman sa...

Tack för tipsen!

Unknown sa...

Du borde sätta dig in i brighter om du inte redan är det, bara att ta plats på rymdfärjan !

Unknown sa...

Hej Sir/fru,
Jag är herr konusi de France JIONE jag letar efter lån av pengar för flera månader jag har varit 6 gånger offer för bedrägeri med dem har till långivare som har mig rune Jansson gjorde ett försök av självmord på grund av dem. Eftersom jag hade skulder och räkningar att betala. Jag trodde det var över för mig n har känsla av levande. Men lyckligtvis jag har sett rekommendationer görs av många människor på Ms. Mariana DAUBINE, som jag kontaktade honom för mitt lån betala mina skulder och mitt projekt. C är med Fru Mariana DAUBINE än livet, mitt leende igen. Det är en enkel och mycket förståelse hjärta Lady. Akta dig du från långivare i Afrika eftersom det finns verkligen personliga långivare här i Frankrike om du behöver finansiering. lån av pengar eller någon it-projekt har inse, denna dam kommer hjälpa dig en inse och stödja er ekonomiskt
Kontakter: marianadaubine@gmail.com
Kontakter: marianadaubine@gmail.com