9 mars 2007

Stort intresse för etanol

Det har varit ett par dagar med ett väldigt pusslande, då jag blev utan bil. En viss omplanering av veckan, och mycket tid till att ordna transport på annat sätt, främst till barnen som alltid är på väg någonstans, träningar och kompisar. Bilen måste bogseras till verkstad, och där är den fortfarande, hoppas den blir klar idag. Återstår att se vad det kostar...

Tidningarna är fyllda av artiklar om etanol, senast idag i Svd, etanolfeber, och jag läser allt jag hittar. Det känns bra att äga aktier i Alfa Laval som ökar sin försäljning av separatorer och värmeväxlare, som används vid etanolframställning (har skrivit lite om detta tidigare). I USA finns 113 etanolfabriker, 77 är under uppförande, och ytterligare fabriker planeras, produktonskapaciteten ska fördubblas på två år. Alfa Laval har även fått order på separatorer från Irland, Spanien, Turkiet och Argentina. Dessa leveranser bygger sen vidare på på service och underhåll. Ökar gärna på aktieinnehavet i Alfa Laval.
I dagarna satsar Bush och Brasiliens president Lula da Silva på ett samarbete om etanol. I Brasilien framställer man etanol av sockerrör, och kostnaderna är bara hälften så höga som för majs. Så småningom hoppas man gå över till cellulosaetanol, som idag är dyr att tillverka. Där kommer Sverige in i bilden. Vi borde väl kunna bli sjävförsörjande på cellulosaetanol? Kanske dags att köpa skogsaktier, men vilken i så fall? Jag fortsätter att läsa om etanolproduktion, och hoppas hitta ett bolag att satsa på för framtiden. Kanske nästa bil jag köper blir en etanolbil.

Eastpoint fortsätter att komma med nyheter, dotterbolaget Getupdated startar upp i London med hela sortimentet, och verkasamheten beräknas vara igång 1 maj 2007. Kursen har hållt sig bra i turbulensen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Etanol är än så länge en politisk idioti. Inte bara för att man måste tanka dubbelt så ofta mot om man kör diesel. Den dagen Sverige blir självförsörjande skulle jag kunna tänka mig att byta till Etanol, som du kanske vet importeras 80% av etanolen från brasilien. Gammal regnskogsmark har blivit sockerbetsplantage. Istället har skövling av regnskogen blivit legitimt för att västvärlden skall ha etanol i tanken

Anonym sa...

Ett litet förhastat inlägg om Etanol, kanske bättre med lite analys innan, där kanske du har en anledning till att kvinnors aktier går bättre än männens;) Skulle säga att alla investeringar i skogsindustrin borde vara lönsamma under det närmaste året. Träpriserna ökade med 35 % under andra halvan av 2006 samtidigt som Ryssland har lagt på extra eporttullar av träråvarur samtidigt som du nämner att användningsområdena för trä ökar konstant.

finansmamman sa...

Jag vågar inte ge mig in på någon diskussion om vilket bränsle som är bäst ur miljösynpunkt, det finns det många åsikter om. Jag är mest ute och letar efter det lönsammaste skogsbolaget.