2 april 2007

Emissionen i Fortnox fulltecknad

Jag fick ett mail i morse från Stockinvest som talade om att emissionen i Fortnox redan är fulltecknad efter en vecka och stänger med kraftig överteckning. Egentligen var emissionstidens slut satt till 20 april, men eftersom emissionen tecknas löpande stänger den nu. Alla infoträffar är också inställda. Det är tydligen många som tycker Fortnox är intressant. Jag är glad att jag tecknade mig i ett tidigt skede, nu är det bara att vänta på att aktien börjar handas på NGM listan. Jag tror kursen kommer att stiga till minst 3,50kr, kanske 4kr, om börsen fortfarande är på humör. Jag tror också att antal användare av deras bokföringsprogram kommer att öka i snabb takt, 15000 användare i årets slut är nog i underkant.

Annars upptas all min tid av kursen även denna vecka, skönt när allt återgår till någorlunda normala tider igen, nu är det ett väldigt pusslande och långa dagar.

2 kommentarer:

Charlie sa...

Hej!

Det var intressant läsning. Jag missade helt att Fortnox skulle noteras. Jag har stött på deras program tidigare, men jag visste inte så mycket om dem.

Min första tanke när jag läste om dem på deras hemsida var Googles tjänster på nätet, t ex spreadsheet som liknar excel men som är nätbaserat och gratis. Google kommer dock förmodligen aldrig att ta fram bokföringsprogram för svenska föreningar så att se Google som en konkurrent är nog inte helt korrekt, men det kommer säkerligen att dyka upp konkurrenter. Skönt att Jan Älmby kan branschen sedan tidigare.

En annan sak som jag funderade på är säkerheten. Vad händer om systemet går ner? Förlorar man alla sina kundkontakter då eller kan man göra egna back-up:er? Vad händer om en anställd slutar? Måste man byta alla lösenord? Jag tror att sådana frågor kan bli knäckfrågor om man skall försöka sälja in sina programvaror till större företag.

Det var som sagt intressant läsning och jag tror absolut att webbaserad programvara är framtiden, men jag skräms samtidigt av hur mycket ett tiommannaföretag kan värderas till i samband med en börsnotering.

Lycka till!

mvh Charlie

finansmamman sa...

Hej!
Roligt att du också intresserat dig för Fortnox.
Jan Älmeby fick en del kniviga frågor på mötet angående säkerhet. Tyckte han hade bra svar på det mesta,man har eget backupsystem, men det finns säkert en del fallgropar. Vad jag förstår så riktar man sig mest mot mindre företag.
Jag håller med om att värderingen är skyhög.