6 oktober 2016

Två nya innehav

En aktie som börjat röra sig uppåt igen är Fortnox, här kan jag inte heller hitta någon förklaring mer än att rapporten antagligen kommer att visa på fortsatt tillväxt. Jag sålde mina aktier i bolaget då ett uppköpsbud kom i våras, men budet gick inte igenom och kursen dök. Ett bra köpläge!

Det var lite skakigt ett tag, dels med budet, men även med ledningsproblem. Nu har stormen lagt sig och aktiekursen har återhämtat sig rejält.

Jag tror att Fortnox kommer fortsätta ta marknadsandelar, det finns fortfarande en stor skara tänkbara kunder som ännu inte bytt till molntjänst, så potential finnes. Men jag ska tillägga att jag känner jag mig lite osäker på den nya ledningen som jag inte synat närmare.

Jag har haft Fortnox lite av och till i portföljen, just nu behåller jag aktierna och kan tänka mig att bygga på innehavet lite då och då.

Ett annat nytt innehav i portföljen är Vostok New Ventures, ett investmentbolag som investerar i onlineföretag, med tyngdpunkt på Östeuropa, men även på andra marknader.

Några exempel är e-handelssajten Avito i Ryssland, fastighetsannonser i Pakistan, jobbannonser i Egypten, resebyrå i Ryssland och senast en investering i en samåkningstjänst i Paris.

Det här är ett spännande bolag och med tanke på att framtiden är digital bör det finnas potential. Jag ser det också som en bra möjlighet att komma in på marknader som kan vara svåra att nå annars.

Men jag bedömer risken som hög, aktien platsar inte i basportföljen, jag ser den mer som en krydda. Hittills har dock utvecklingen gått åt rätt håll.

8 kommentarer:

arajs sa...

NFO Drives, tradingaktie, uppåner vareviga dag, skall sälja den i morgon när den går upp...
Har du kvar dina?

arajs sa...

Nu är de borta, skönt!

arajs sa...

Tänkte ta rygg med Piezo motor men ser att den rasar just nu, kanske läge att gå in?

Anonym sa...


Finansmamman skrev: "jag känner jag mig lite osäker på den nya ledningen som jag inte synat närmare."

Min fråga är hur du går tillväga när du synar ett företags ledning närmare?

Anonym sa...

Hem titta på din blogg genom avanza . Mycket avancerat Jag rodnar

arajs sa...

Har du något annat bolag i kikaren?
Piezo och NFO floppade, suck

finansmamman sa...

Hej,
Till Arajs, svårt med snabba klipp när det gäller småbolag/kryddor som NFO och Piezo, man måste ge bolagen tid.

Till Anonym,
Jag gör noggranna efterforskningar i media, på kapitalmarknadsdagar, bolagspresentationer osv.

Unknown sa...

Hej Sir/fru,
Jag är herr konusi de France JIONE jag letar efter lån av pengar för flera månader jag har varit 6 gånger offer för bedrägeri med dem har till långivare som har mig rune Jansson gjorde ett försök av självmord på grund av dem. Eftersom jag hade skulder och räkningar att betala. Jag trodde det var över för mig n har känsla av levande. Men lyckligtvis jag har sett rekommendationer görs av många människor på Ms. Mariana DAUBINE, som jag kontaktade honom för mitt lån betala mina skulder och mitt projekt. C är med Fru Mariana DAUBINE än livet, mitt leende igen. Det är en enkel och mycket förståelse hjärta Lady. Akta dig du från långivare i Afrika eftersom det finns verkligen personliga långivare här i Frankrike om du behöver finansiering. lån av pengar eller någon it-projekt har inse, denna dam kommer hjälpa dig en inse och stödja er ekonomiskt
Kontakter: marianadaubine@gmail.com
Kontakter: marianadaubine@gmail.com