28 januari 2009

Investeringsklockan

Har ni sett den här investeringsklockan, jag har den på väggen framför mig.

Den publicerades första gången 1937 i tidningen Evening Standard, drygt 70 år gammal håller den fortfarande. Här kan man se ett återkommande mönster över konjunkturcykeln och få en bra uppfattning om när det är rätt tid att gå in på aktiemarknaden igen. Den ger också vägledning om råvaror och fastighetspriser.

Det är tydligt att klockan passerat tre, aktier och råvaror går dåligt, valutareserven minskar och det är dålig tillgång på pengar.

Klockan sex ser vi sjunkande fastighetspriser, klockan sju faller räntorna osv. Det är inte jag som satt dit strecket på klockan åtta, jag tror inte klockan hunnit dit riktigt än.

Jag tycker man kan ha mycket hjälp av klockan, genom att studera den kan man säkert bli en bättre investerare, det gäller att ha rätt timing. Många småsparare går ofta in vid fel tillfällen på börsen, timmen efter de stora investerarna. Nu ska man förstås inte stirra sig blind på klockan utan mer se den som en vägledning.

15 kommentarer:

Hobbyinvestor sa...

Pedagogisk och bra, om den hade hängt på fler kontor på Wall Street, kanske det hade kunnat bli en mjukare färd neråt än den vi sett.

Admin sa...

Den hade jag inte sett! Tack för att du la upp den.

Anonym sa...

Ser att ni ar inne pa Pratompengar.se for att hamta inspiration och kunskap - for en djupare och kanske lite kunnigare diskussion rekommenderar jag alla intresserade att titta forbi pa den sajten oxa/ istallet. Blir liksom battre att lasa det i 'original'... Inget ont om finansmamman, men for de lite mer intresserade ar nog PoP att remommendera.

Björn sa...

Vad lustigt, nu två dagar senare får jag ett utskick från skandiabanken om klockan :)

http://www.skandiabanken.se/hem/templates/pages/TextPage____1968.aspx

finansmamman sa...

Till Hobbyinvestor:
Jag håller med!

Till Finanskvinnan:
Varsågod, hoppas den kan bli till någon hjälp.

Finansfilosofen sa...

Tack för inlägget. Hade inte hört om klockan tidigare. Den kan säkert ge en intressant fingervisning om det ekonomiska läget. Hittade hit via Sparsamt leverne och Finanskvinnans bloggar. Ska ta och hänvisa till ditt inlägg jag också :) Roligt att hitta en annan mamma att följa med på detta område.

Anonym sa...

Hej och tackar för klockan. jag har inte sett den innan ,men läst en del böcker om dessa olika signaler. Jag och en kollega brukar prata om recessionen som eventuellt pågår nu och hur illa det kan bli. Han läser mycket fundamentaldata och jag själv går mer på TA. Men båda är överens om signalerna i konjukturen precis som klockan visar.Tack för en bra sajt, är inne och tittar ibland.
/Johan

finansmamman sa...

Hej,
Roligt att den kan vara till nytta.

Anonym sa...

var skulle du säga att vi är idag?

finansmamman sa...

Hej, jag bedömer vi är mellan tio och elva.

Milton sa...

Hej, tack för en bra blogg, vad skulle du bedöma att klockan är i dagsläget? 12?

finansmamman sa...

Ja, runt tolv.

Amis sa...

Tycker klockan lika gärna kunde ha haft månader istället. Fast då vore den en kalender förstås...

Anonym sa...

Och nu är "klockan" runt 6-7?
Eller vad är din bedömning?

OMXS30 ner ca 25 % från toppen 2015 och bostäder ner nu. Fed har slutat sänka styrräntan och ligger neutralt, olja ökat sen årets början.

I början av året krisades det ju kring kinesiska börsen, oljan och en hackande industri i USA. Eller det var så börsnedgången förklarades av "experterna" i alla fall. Nu är det brexit..

Hang Seng och USA har ju dessutom gått bättre än OMXS sen dess.

Hittills i år (2016-06-18):

Dow Jones: +1,44%
NASDAQ: -4,14%
S&P-500: +1,33%
Hang Seng: -7,93%
OMXSPI: -8,80%
OMXS30: -10,26%

Vad tror du? Är det värsta över eller fortsätter det ett tag till?

Tack för en bra blogg!

www.investeringsmani.webnode.se sa...

https://youtu.be/EnlsgzltKZI

Vikten av att sälja i tid (underhållning film youtube)