12 januari 2009

Angående Vostok Gas

Jag har själv inga Vostok Gas men har följt med vad som händer med bolaget. Vad jag förstår är många upprörda och en del har förlorat pengar, speciellt då i onsdags då aktien började handlas exklusive inlösenrätt för depåbevisen i Gazprom. På bolagets hemsida finns all information gällande split och obligatorisk inlösen av aktier i Vostok Gas. Man uppmanas även att kontrollera med sin bank eller fondkommissionär att man har en giltig depå som kan ta emot Gazproms depåbevis. Efter lite efterforskningar visar det sig att det inte är helt lätt att få svar på den frågan.

Jag tycker man kan kritisera Vostok Gas för en illa vald tidpunkt att genomföra ett så pass komplicerat och svårförståeligt inlösenprogram. Tidpunkten är illa vald med tanke på att den infaller mitt under en jul- och nyårshelg när många är upptagna av annat, kanske bortresta och inte har full fokus på börsen. Banker, finansinstitut och media har förmodligen inte heller bemanning nog för att under den här perioden informera tillräckligt.

Nu är aktien splittad i två, ett inlösendepåbevis och ett vanligt depåbevis. Handeln börjar idag med inlösendepåbevisen. Om jag hade ägt Vostok Gas skulle jag välja att ta emot depåbevisen i Gazprom, det kan bli något riktigt bra i framtiden.

Aktuellt substansvärde för inlösendepåbevisen var den 9 januari 82,13 kronor, substansvärde för ordinarie depåbevis 0,03 kronor, enligt pressmeddelande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hej! är en vilsen ungdom som har råkat ut för detta nu och har ingen erfarenhet, har du lust att hjälpa mig lite?
kontakta mig isf på anderssonkarl@hotmail.com

finansmamman sa...

Ok,hör av mig.