7 mars 2016

Köper Hexatronic

Den här veckan händer det mycket, Avanza Forum, flera kapitalmarknadsdagar, däribland en spännande life sciencedag, flera bolagspresentationer bland annat hos Aktiespararna och jag missar alltihopa.

Jag ska resa söderut några dagar, inte så dumt det heller. De flesta evenemang går dessutom att se efteråt, så det kommer att vara en del att ta igen vid hemkomsten.

Jag har lagt till en ny aktie i portföljen, teknikkoncernen Hexatronic som jag följt en tid.  Bolaget utvecklar, tillverkar och levererar produkter inom fiberkommunikation, bland annat optisk fiberkabel.

Utbyggnaden av fibernät kommer förmodligen att fortgå i många år då vi blir alltmer uppkopplade, vi streamar film, använder appar, spelar och använder sociala medier med mera, dessutom ökar marknaden kraftigt när det gäller uppkopplade produkter.

Dataöverföringen ökar därmed och vi kräver en snabb och stabil uppkoppling. Marknaden ser alltså god ut och Hexatronic bör kunna fortsätta växa. Men det finns förstås konkurrenter...

Hemma i villakvarteret har var och varannan installerat fiber och vi fick nyligen erbjudande om fiber till sommarstugan. Där släcks eventuellt kopparnätet ned, det känns lite som utpressning att skaffa fiber, för inte vill vi var utan internet i stugan, vi spenderar en hel del tid där och vill förstås kunna följa börsen.

Ja, inte bara börsen, mycket annat sköts ju via nätet. Men det lär nog dröja innan vi får fiber på landsbygden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Finansmamman!
Jag läser med stort nöje och intresse din blogg och har flera gånger handlat aktier efter dina analyser. Nu till min fråga. Jag sparar pengar till mina barn och har nyligen öppnat ett investeringssparkonto till dem. Jag har köpt lite Fortum och undrar ifall du har tips på vad jag mer kan stoppa in där. Tänkte tidshorisont är 15 år? Jag är ju naturligtvis själv ansvarig för eventuella köp jag gör :-)
Tack för trevlig och bra blogg!
Jenni

Anonym sa...

@ Jenni, jag är inte speciellt kunnig om aktier men jag har snappat upp att det är bättre att lägga utländska bolag, såsom Fortum, i en kapitalförsäkring istället för i ett ISK-konto.

Tele2, Ratos är bolag som liksom Fortum ger hög direktavkastning och bör ha god utveckling på en längre tidshorisont. Annars finns det ju fina bolag såsom Intrum Justitia, Trelleborg, Hexpol, Kopparbergs, Nibe, Itab, Hegaxon, Svolder, Diös, Castellum man kan lägga pengar i. Ha gärna mellan 10-15 bolag i din portfölj så att du sprider risken.

Anonym sa...

Hej Finansmamman. Här är en kul investering..Har fungerat i två år nu..Fråga mig inte hur..Kanske inte nåt att satsa stort i, men lite kul! https://hashocean.com/pricing/?rid=267929

finansmamman sa...

Hej!
Till Jenni,
Som du vet är jag ingen rådgivare och ger därför inga tips, hoppas att du förstår. Men jag skriver i bloggen hur jag tänker och vad jag gör, kanske något som kan inspirera.

Nu ser jag att du fått tips ändå :)