1 februari 2008

Jag behåller HQ Bank

Getinge kom med villkoren till nyemissionen nu på morgonen, 1:16 till 120 kr, sexton aktier ger alltså rätt att teckna en ny aktie för 120 kr. Teckningstiden börjar 29 februari, och jag kommer att teckna, om nu inte börsen störtdyker alldeles.

HQ Banks rapport kom lite i skymundan igår när storbolagen rapporterade, men det ser bra ut, bästa året i historien, resultatet blev efter skatt 290 miljoner kronor. Tradingverksamheten har haft det jobbigt men övriga områden går bra, enligt vd Mikael König. Man justerar även de finansiella målen, rörelsemarginalmålet höjs till 35 % mot tidigare 25 %, år 2007 blev rörelsemarginalen 41 %, så det kändes nog rätt naturligt att höja målen. Balansräkningen är stark och utdelningen höjs till 10 kr, från tidigare 6 kr, inte så dumt. Hoppas framgångarna fortsätter även i år. Jag behåller mina HQ Bank.

Idag kretsar nog det mesta runt Ericssons rapport, ska bli intressant att se hur aktien reagerar de närmaste dagarna. Jag tänker inte köpa idag.

Inga kommentarer: