3 juni 2009

Se upp med kapitalskyddade produkter

Sommaren har försvunnit och vi är nere på ruggiga temperaturer igen, hoppas solen visar sig på fredag då många tar studenten.

Nu har jag fått pengarna från Kinafonden jag sålde, det tog några dagar. Egentligen borde jag väl sätta pengarna i en ny tillväxtmarknadsfond om man lyssnar till alla experter, men just nu väljer jag att köpa fler aktier i Hexagon.

Jag tycker det bör lossna för bolaget inom en snar framtid när stimulanspaketen världen över börjar verka.

Jag har noterat att en del banker börjar göra reklam för sina "kapitalskyddade produkter" igen. Det finns väl egentligen ingenting som är kapitalskyddat till hundra procent, det är ju inte alltför länge sedan en del skyddade produkter blev helt värdelösa.

Jag tycker namnet är vilseledande, inga placeringar är säkra man tar alltid en risk när pengar placeras. Nu gäller det att inte bara se upp med alla avgifter utan även kontrollera vem emittenten är, alltså vem som har gett ut obligationen i till exempel en aktieindexobligation.

Det gäller också att förstå hur produkten är konstruerad, en del är väldigt komplexa. Jag tycker man ska se upp med de här dyra och krångliga "garantiprodukterna".

Inga kommentarer: