24 september 2009

Har Anna Anka en dold agenda?

Nu kallar EU till ett extramöte om mjölken. Det är bra att mötet tidigareläggs och att man får en snabb lösning på problemen.

Mjölkbönderna vill ha mer betalt för att kunna fortsätta göra nödvändiga investeringar och på så sätt behålla den höga kvaliteten. Jag är beredd att betala lite mer för mjölken, den är viktig för mig och min familj.

En person som fått otroligt mycket uppmärksamhet på sista tiden är Anna Anka. Hon dyker upp från ingenstans i alla medier och jag kan inte låta bli att undra om det är marknadsföring med en dold agenda eller varför skulle annars hennes uttalanden om jämställdhet få sådant genomslag i svensk massmedia? Jag kan inte se att uppmärksamheten runt hennes person gagnar jämställdhetsarbetet på något sätt.

Snart är det dags för dottern att välja till gymnasiet. Häromdagen kom hon hem med en tjock katalog innehållande alla gymnasieskolor med olika inriktningar, och det var inte få kan jag säga.

Det är bra med valfrihet, även om jag kan tycka att det här känns som ett stort reklamjippo med mässor, skolor som lockar med egen dator, utlandresor, pizza, gymkort med mera. Jag hoppas och tror att dottern ändå har någorlunda klart för sig vad hon ska välja.

3 kommentarer:

J sa...

Är mjölken så viktig då? 2/3delar av världens befolkning är laktosintolerant, men klarar kalciumbehovet bra ändå. EUs mjölklobby är stark, och på ett sätt kan jag tycka att det är lika konstigt att subventionera mjölkbönder för att de ska klara sig på en fri marknad, som att subventionera tobaksodling.

Jim sa...

Angående val till gymnasiet...jag har själv arbetat som gymn.lärare och önskar att jag hade haft den kunskap jag har idag, då jag skulle välja gymnasium. Personligen hade jag idag valt en inriktning som ger någon form av yrkeskompetens, exempelvis fordonstransport som ger en lång rad körkort och behörigheter, eller byggnadsinriktning. Sedan hade jag valt att läsa in naturvetenskapliga linjens kärnämnen vid sidan av det. Då har man yrkeskompetens och samtidigt möjlighet att söka vilken utbildning man vill på högskola/univ några år senare då man mognad och upptäckt vad man vill.

finansmamman sa...

Till J:
Jag tycker det är ett bra sätt att få i sig dagsbehovet av kalcium och andra vitaminer.

Jim:
Ja, det är ju inte lätt att veta vad man vill i den åldern, det kan ju variera från dag till dag. Det viktigaste är nog en bred basutbildning, då är alla vägar öppna.