1 februari 2012

Penna eller surfplatta?

Är det lämpligt att förse sex-och sjuåringar  med surfplattor istället för penna och papper? Ja, det hävdar vissa skolor som menar att barnen har problem med finmotoriken och en surfplatta är det lämpliga verktyget
.

Motoriken kanske inte sitter på plats hos alla, men att lära sig skriva är ett sätt att öva upp den, att bara jobba med en platta tror jag snarare fördröjer utveckligen.

Det är också viktigt med ögonkontakt elever och lärare sinsemellan, den går förlorad om blickarna dras till en surfplatta. Jag har ingenting emot att skolor använder datorer i undervisningen men att helt slopa böcker, papper och penna tror jag inte på.

Jag går till mina egna barn, dottern går nu på gymnasiet, har egen skoldator men skriver alla anteckningar med papper och penna, prov skrivs dessutom med papper och penna. Sonen har skolmaterialet i datorn, men anteckningar och prov skrivs med penna. 

Så nog behövs pennan ett bra tag till, den är oslagbar, dessutom behändig att ha med sig.

Börsen pekar uppåt idag, G5 Entertainment slår rekord igen, över 38 kronor och jag undrar hur länge uppgången kommer att hålla i sig? Hittills har bolagets prognoser stämt och jag tycker G5 guidat marknaden bra. 

Uppåt pekar också inköpschefsindex som steg till 51,4 i januari och passerar skiljelinjen mellan avmattning och och tillväxt som är 50. Det ser alltså lite ljusare ut...även Ericsson hämtar in lite av tappet förra veckan. Noterar också att Avega Group börjar röra sig uppåt medan Proact varit en besvikelse.

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, först var det skrivstilen som försvann från skolan i Sverige och nu är det all vanlig hantering med penna som ska bort.

Vi kan reflektera över om de bakomliggande motiv till varför människor i framtiden omöjligt ska kunna läsa stora delar av den text som generationerna före dem skrev (dvs handstil)?

Per Penning sa...

Ja, visst är väl Avega Group en trevlig aktie. :)

Martin Svensson sa...

Mr Finansmannen

Känns det inte surt att missa en 25% uppgång, trots den fina ökningen du har haft?:)

Anonym sa...

CDON, vilken uppgång, hehe
bara att komma igen...

börspappan sa...

du börsmamman som är så säker-vad säjer du om facebook som har intro nästa vecka?

Tobias sa...

Bra blogg du har!

Med vänlig hälsning, Tobias

finansmamman sa...

Hej alla,
Javisst var det synd att missa en uppgång på 25 procent, men jag ville vara på den säkra sidan. Pengarna har jag omsatt i en resa till familjen, jag glädjer mig åt den istället.

Angående Facebook ska det bli intressant att se vilken värdering bolaget får, inget bolag jag tänker investera själv i.

Signs sa...

satt igår och pratade om plattor med mina bekanta som har barn i sollentuna. De tycker det är toppen men plattor, jag håller inte med. Börja med penna, sen platta. Dessutom kan pennan användas var som helst och är totalt oömma, så en del av lärandet kan ge utomhus, vilket är svårare med plattor. Barnen är inne framför datorer nog mycket idag, det behöver vi inte förstärka i allt för tidig ålder.

Kanske dock är en generationssak, jag är +40, kanske tycker dagens unga föräldrar totalt annorlunda..

börspappan sa...

såg ni meg tiveus brev till mats odell i DI där hon föreslår sig själv som landshövding på gotland?
sämre handstil får man leta efter och hon är född 1943....
det är alltid skolans fel om eleverna skulle få bristande färdigheter. många elever skulle hellre jobba om dom fick, skolan är tråkig.

mfdl80 sa...

Tror defintivt att detta med surfplattor är en generationssak. Om 10-20 år är denna form kanske redan passé till förmån för någonting annat.

Och vad är det som säger att eleverna inte kan ha en mänsklig kommunikation med sina lärare för det? Samtidigt bör man ju också få ha "penna och papper" till hands som komplement. Det ena behöver ju inte utesluta det andra?

Teknikutvecklingen kommer inte att ta hänsyn till att många ungar redan idag "sitter inne", utan ansvaret kommer då att läggas på hem och skola som får i uppdrag att aktivera kidsen än mer.

Jag är på det stora hela positiv, men utesluter inga komplement. Tekniken går framåt och vi människor måste helt enkelt följa med och på den vägen utveckla alternativ.

Trevlig helg!

finansmamman sa...

Ja, det är svårt att veta vad som är rätt. Jag tror en kombination är viktig, det går naturligtvis inte att bromsa utvecklingen, men att bara använda plattor till små barn känns inte bra, kombinera gärna med penna och papper.

Men det är kanske som ni säger, en generationsfråga och upp till föräldrarna att stimulera barnen till annat än att sitta framför datorerna.

En fördel har jag sett med att ha skolböckerna på datorn, materialet är uptodate, inga gamla samhällskunskapsböcker som är tio år gamla. Men materialet skrivs ofta ut, blir som en bok ändå.