22 november 2016

Otydlig anledning inför split

En av mina kryddor BIMobject ska genomföra en split 2:1, alltså en aktie ger två aktier. Jag blev förvånad, kursen står runt 30 kronor och det hör inte till vanligheterna att bolagen splittar på den kursnivån.

Enligt BIMobject är anledningen att bolaget vill uppnå ett ändamålsenligt antal aktier. Själv tror jag att bolaget gör splitten inför en nyemission som jag tror ligger runt hörnet, aktiekurser tenderar ofta att gå upp vid splittar... Inget fel i sig, det ska bli intressant att följa kursutvecklingen.

Jag har tecknat mig för Volati som jag nämnde i föregående inlägg. Teckningsperioden pågår till och med 28 november och planerad första dag för handel är 30 november. Priset är satt till 58 kronor per aktie. Ett fast pris och det uppskattas. Hoppas på tilldelning!

Hexatronic är en annan aktie jag funderar över. Inget fel på rapport och tillväxt, men att vd har sålt stora aktieposter och nu en dotterbolagschef får mig att fundera. Är det vinsthemtagningar eller ser de något komma som vi andra inte ser, konkurrenter eller ny teknik?

Att tillväxten i Norden kommer att avta allteftersom fiberutbyggnaden blir mättad är naturligt, men jag tror det dröjer några år, samtidigt är potentialen stor utanför Sverige.

Hur som helst har insiderförsäljningarna pressat aktien, kanske köpläge. Jag har kvar mina aktier i Hexatronic, men nöjer mig med det antal jag har, jag köper inte fler.

Nu ska jag beta av ett nytt avsnitt av The Crown, serien som fått stor uppmärksamhet och kostat ofantliga summor. Första avsnittet var ganska långsamt och segt, men det blir bättre och bättre , tur jag inte gav upp efter första avsnittet.

4 kommentarer:

arajs sa...

Småbolag som BIM måste ta in pengar för att personalen skall få ordentliga löner så var vaksam med detta ofog!

Anonym sa...

Skulle det vara ett ofog att betala lön till personalen?

Omoraliska pengar sa...

Ja det var verkligen en riktigt låg nivå att göra en split på. Själv hoppas jag att Lockheed Martin som handlas kring 269 USD kunde göra en split så jag kunde köpa lite småposter.

finansmamman sa...

Tack för kommentarer!