17 maj 2016

Fyra bolag som frestar

Jag har varit på ett inspirerande möte med Aktiespararna. Fyra bolag med helt olika verksamhetsområden presenterades, CellaVision, Telia, Mycronic och fastighetsbolaget Hemfosa.

Först ut var medicinteknikbolaget CellaVision, välkänt för mig eftersom jag är aktieägare. Bolaget säljer digitala lösningar för medicinsk mikroskopering inom hematologi, blodanalyser. Manuella mikroskop ersätts av digital bildanalys, vilket är både tidsbesparande och kvalitetsmässigt en stor förbättring.

Det finns en stor marknad att bearbeta, endast cirka 14 procent av världens blodlaboratorier använder sig av CellaVisions digitala lösning. Jag är övertygad om att detta är framtiden och efter presentationen är jag än mer övertygad. Men det kan ta tid, kundgruppen är konservativ.

Telia berättade lite om framtidsplanerna, nu utforskas möjligheter att satsa på närliggande områden till exempel e-hälsa och finansiella tjänster. De kritiserade affärerna i Eurasien är under avveckling och fokus ska ligga på Norden och Baltikum.

Nja, Telia är inget bolag som frestar mig i nuläget, även om jag för närvarande är kund.


Däremot frestar Mycronic, spännande bolag och vilken ingenjörsteknik. Presentationen blev en riktig tekniklektion. Bolaget skapar produktionsutrustningar till elektronikindustrin och har två affärsområden, lasermaskritare och ytmontering. Cirka 98 procent av försäljning går på export.

Jag ska inte ge mig in på att försöka förklara tekniken, till det behöves det mer utrymme. Men bolaget är klart intressant, det har också visat sig på kursen som gått upp en hel del. Genom mitt aktieinnehav i Bure, som är storägare, har jag fått ta del av uppgången.

Nu köper jag aktier direkt i Mycronic och hoppas på fortsatta framgångar. 2015 var ett rekordår och bolaget har goda förutsättningar för expansion, kassan är stark.

Sist ut var Hemfosa. Vd Jens Engwall berättade på ett underhållande sätt om sitt fastighetsbolag. Bolaget verkar i Sverige, men även i Norge och Finland, de två sistnämnda har en underutvecklad fastighetssektor enligt vd, så där finns en hel del att göra.

Hemfosa satsar på samhällsfastigheter som ofta ger långa hyresavtal och stabila kassaflöden. Målet är att utöka andelen samhällsfastigheter till 75 procent av totala  fastighetsvärdet.

Men vad händer med fastighetssektorn? Jens Engwall som varit med om ett par rejäla kriser i branschen, kände en viss obehagskänsla " när det är för lätt att tjäna pengar på fastigheter" ja, då gäller det att vara vaksam.

Intresset för aktier verkar trots allt vara på topp, i det närmaste fullsatt på mötet och ovanligt många kvinnor på plats, roligt.

15 kommentarer:

Johan sa...

Haft mycronic av och till och det är spännande verksamhet. Dock finns det konkurrens även där. Men de har onekligen haft vind i seglen det senaste året.

ExtremtKapital sa...

Toapapper=guldgruva

Anonym sa...

Hej Finansmamman!

Kul att din bortavaro inte blev så lång! :-)

Mvh Jenni

Anonym sa...

Hej Finansmamman!

Kul att du är tillbaka igen :-)

Mvh Jenni

Charlotte Uleskog sa...

Det här är en djungel för mig, har precis skaffat ett konto på Avanza så det ska bli kul att börja köpa aktier, någonstans. Följer dig på Bloglovin nu och hoppas på massa bra tips :)

Ha en fin dag!

STIFOL sa...

Jag vill hälsa Dig välkommen åter! Jag har saknat Dina lågmälda och kunniga slutsatser och kommentarer.

Anonym sa...

Stort TACK Finansmamman!

Stort tack för ditt lilla tips om Mycronic! Jag köpte en liten post och idag är kursen upp 12,94%. Det är jag mycket belåten med!

Luddes farfar

Anonym sa...

NFO drives verkar vara ett rejält förhoppningsbolag, har du sålt?

arajs sa...

Dags att börja arbeta med bloggen som många följer
hälsar
Robert

Signs sa...

Hej finansmamman, har du slutat blogga? trist i så fall.

Anonym sa...

När kommer nya inlägg och tips från finansmamman?

finansmamman sa...

Hej och tack för alla kommentarer!. För alla som undrar har jag för avsikt att starta upp bloggen nu i september.

Kul att Mycronic gått så bra.

Javisst är NFO ett förhoppningsbolag, men jag har fortfarande aktierna kvar.

Fastighetsblogg sa...

SÅ rätt du hade om Mycronic. Hoppas du köpte. Ett tips är att skriva ut kursen i inlägget så blir det lättare för oss nyfikna att kolla hur rätt (eller fel) du har ;).

/AP

finansmamman sa...

Hej, tack för tipset, jag ska skriva ut kursen nästa gång.

Unknown sa...

Hej Sir/fru,
Jag är herr konusi de France JIONE jag letar efter lån av pengar för flera månader jag har varit 6 gånger offer för bedrägeri med dem har till långivare som har mig rune Jansson gjorde ett försök av självmord på grund av dem. Eftersom jag hade skulder och räkningar att betala. Jag trodde det var över för mig n har känsla av levande. Men lyckligtvis jag har sett rekommendationer görs av många människor på Ms. Mariana DAUBINE, som jag kontaktade honom för mitt lån betala mina skulder och mitt projekt. C är med Fru Mariana DAUBINE än livet, mitt leende igen. Det är en enkel och mycket förståelse hjärta Lady. Akta dig du från långivare i Afrika eftersom det finns verkligen personliga långivare här i Frankrike om du behöver finansiering. lån av pengar eller någon it-projekt har inse, denna dam kommer hjälpa dig en inse och stödja er ekonomiskt
Kontakter: marianadaubine@gmail.com
Kontakter: marianadaubine@gmail.com