31 augusti 2014

Har fått 100 000 kronor att investera


Vad skulle du investera i om du fick 100 000 kronor idag? Så löd frågan jag fick från Avanza Bank i veckan.

Eftersom jag mest investerar i aktier så håller jag mig till det. En långsiktig investering i tre aktier med 30 procent vardera och 10 procent i en krydda.

Jag placerar 30 procent i strålterapibolaget Elekta, efter några tuffa kvartal är aktien pressad och det finns goda möjligheter till uppgång, orderingången ser trots allt bra ut. Men jag förväntar mig ingen omedelbar uppgång, utan ger bolaget tid.

Min andra investering är programvarubolaget Vitec. Ett nischat bolag som visar fin tillväxt och lönsamhet år efter år. Vitecs affärsmodell är en hög andel repetitiva intäkter vilket gör att investeringen känns tämligen säker.

Jag gör den tredje placeringen i investmentbolaget Investor, vars innehav är stora noterade bolag som ABB, SEB, Atlas Copco, Ericsson och AstraZeneca. Stabilt och bra bolag som ger god riskspridning, dessutom är utdelningen bra och troligtvis höjs den igen kommande år.

Jag kryddar med solenergibolaget Etrion som har sin verksamhet i Italien där bolaget bygger och driver solkraftverk. Etrion expanderar och gör nu satsningar i Chile och Japan. Stor potential finnes, men risken är hög. Det kan dröja innan vi ser resultat av investeringarna, men jag tror på solkraft.

Eftersom världen är föränderlig kan investeringarna behöva omprövas över tid. Läs gärna mina tidigare tankar och funderingar runt Elekta, Vitec, Investor och Etrion.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Bra förslag! Skulle chansa med Svolder nu. Intressanta största innehav och ok direktavkastning. Långsiktigt är jag mer försiktig

Signs sa...

Vitec är en av de absolut bästa aktierna jag ägt senaste 10års perioden. Kul att de äntligen fått det erkännande de förtjänar och att riktiga proffs fått upp ögonen för dem (Didner&Gerge). Kan bara anta att fler förvaltare nu tittar på dem för fullt. Men gällande värdering så tycker jag de är hyfsat korrekt prissatta nu jämfört med tidigare då de varit så upppenbart felprisade. Jag har valt att sälja en större del av innehavet med målet att investera i andra smallcaps där den stora omvärderingen ännu inte skett. Men att hitta ett nytt Vitec case där värderingen gått från ca 20M (på IM tiden..) till dagens +800M blir inte lätt..

finansmamman sa...

Hej,

Till Anonym,
Ja, investmentbolag är oftast bra att ha i portföljen.

Till Signs,
Såg också att Didner&Gerge tagit in Vitec, roligt. Inte lätt att hitta ett liknande bolag, jag letar varje dag:)

hankman84 sa...

signs,

Har du en blogg eller funderar på skapa en? Om du hittar nya Vitec liknande aktier, var skriver du om dem?

Anonym sa...

NeuroVive på small cap, stod 5 maj i 22,60 toppade 5 augusti på 82,- nu helt förklarligt utan negativ info till 66,-. Alla väntar på företagsinfo om ut licensiering av Hepatit B. Väl värd chans att ta på dippen. // Nisse

Cristofer sa...

Tyvärr är jag en av de som INTE köpt Vitec. Dock, sitter nu och läser för fullt om bolaget.

Väler att fråga dig/er mer insatta. Är det för sent att åka detta tåg? Tycker deras ledning, verksamhet mm. ser bra ut. Att det även var insiderköp igår, måndag, vittnar om stor tilltro till framtiden.

Mvh

finansmamman sa...

Hej,
Till Nisse,
Spännande krydda, men förväntningarna är höga.

Till Sofokles,
Jag tror bolaget kommer fortsätta visa fin tillväxt flera år framöver, men helt säker kan man naturligtvis aldrig vara.

Effie sa...

Intressant! Min krydda är Medfield, de är på gång att få sin produkt Strokefinder CE-märkt. Relativt okända men har höga förväntningar på sig med tanke på de enorma besparingar man kan göra i strokevården. Man räknar med att produkten kommer finnas i alla svenska ambulanser inom några år, sedan väntar akutmottagningar samt resten av Europa och USA. Väldigt spännande att följa!

finansmamman sa...

Hej,
Jag känner till bolaget, intressant. Problemet är nog att få läkarna att lita på produkten...

Cristofer sa...

Gått ca 2 månader sedan vi diskuterade Vitec. Jag tyckte deras Q3-rapport var bra, men ändå sjönk kursen. Jag funderar på ett eve. köp. Har dina åsikter/tankar/värderingar kring bolaget ändrast? ser du samma potential som senast vi pratade?

Jag har svårt att se vad som egentligen talar emot en fortsatt tillväxt.

Just nu står mitt val mellan Vitec, Bonheur samt Betsson.

finansmamman sa...

Jag tycker Vitec har fortsatt tillväxtpotential. Kursuppgången har dock tagit paus, men den har också gått upp snabbt. Kan eventuellt vara bra köptillfälle.

Johan sa...

Ett nytt år, hur skulle du placera av ett par hundra tusen idag?

Tack för en trevlig blogg

finansmamman sa...

Hej,
Idag skulle jag placera cirka 75 procent i aktier. Resten på konto i avvaktan på rekyl och ett bra köptillfälle.

Daniel sa...

Hej

Det är alltid en intressant frågeställning, hur skulle du placera 100 000 kr?

För egen del så rekommenderar jag en portfölj med ca 20 aktier fördelat över alla branscher. I varje bransch rankar jag alla aktier på Värde, Kvalitet och Trend; lite som Magic Formula på steroider. De bästa aktierna i varje bransch tas in i portföljen.

Efter 3-6 månader görs rankingen om, de sämsta säljs och de bästa köps in i portföljen.

En portfölj som skapats enligt metoden ovan har från 1 jan 2016 till idag (29 september) ökat från 100 000 kr till ca 130 000 kr, dvs 30% upp under 3 kvartal samtidigt som index är runt nollan! Det är åtminstone jag nöjd med.

Alla detaljer och transaktioner finns på indicatum.se


Tack för en läsvärd blogg!