27 januari 2016

Köper Trelleborg på rekyl

Hur agera när börsen är orolig och trenden pekar nedåt? Förr eller senare kommer alltid rekyler av olika storlek och hittills har alltid börsen återhämtat sig även om det kan ta tid ibland.

En nedgång på börsen kan ju också ge bra köptillfällen, kanske fyller jag på något av mina innehav och fortsätter börsen ned köper jag mer. Det är många gånger när det ser som dystrast ut som de bästa affärerna görs.

Jag sprider också inköpen över tid för att minska risken. Därför försöker jag alltid se till att vara likvid för eventuella köptillfällen vid börsnedgångar.

Sen nyår har jag inte gjort några större affärer, men en ny aktie har jag lagt till i portföljen, Trelleborg. Aktien har rekylerat ned från 170 kr till 140 kr, det tycker jag ser ut som ett bra köptillfälle.

En bransch som jag tror kommer att gå bra framöver är byggbranschen, det byggs som aldrig förr. Ibland undrar jag om det inte går lite väl fort, antalet byggherrar här i Uppsala har ökat från sju till 45 de senaste åren och fler ska det bli. Med den utökade byggtakten hoppas jag inte att kvalitén får stå tillbaka.

I dagsläget tycker jag byggaktierna har en ganska hög värdering och jag är tveksam till köp, vid en fortsatt börsnedgång kan jag dock tänka mig att köpa fler Skanska eller NCC.

Annars är Vitec en favorit, ett bolag som inte är så konjunkturberoende. Jag passar på vid en eventuell rekyl att fylla på innehavet.

Portföljen är annars orörd, inga försäljningar i år.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har köpt in mig lite i Beijer Ref som en krydda i min portfölj. Tror på att bolaget kan fortsätta växa med bra resultat./Ingrid

finansmamman sa...

Troligtvis ett bra köptillfälle. Kylaggregat kommer nog att möta ökad efterfrågan.

Anonym sa...

För, på dagen, nästan exakt sju år sedan (28 jan 2009) skrev du ett blogginlägg som handlade om den s.k. investeringsklockan. Du beskrev att du hade den på väggen framför dig. Sedan dess har jag inte uppmärksammat att du relaterat till den i något av dina blogginlägg. Men om du anser den vara ett så bra hjälpmedel så att du alltid har den framför ögonen vore det intressant att höra din uppfattning om vad klockan är för närvarande och hur du anpassat ditt agerande efter dessa förutsättningar. Jag har inte kunnat hitta någon logik i ditt agerande i förhållande till nämnda klocka och skulle uppskatta din tanke och förklaring.

Anonym sa...

Bygg är väl den branschen som ligger sist i konjunkturuppgång?
För att generalisera skulle man kunna säga att när man ser byggkranar "överallt" då är det sannolikt så att konjunkturen är på upphällningen och vägen framåt leder söderut

Emil sa...

Hej! Hur många procent försöker du ligga i kontanter så du kan köpa när det ges tillfälle?

Mvh Emil

finansmamman sa...

Hej,

Till Anonym,
Att bedöma konjunktur efter antalet byggkranar är ett väldigt trubbigt instrument.

Till Emil,
Det varierar beroende på konjunktur, svårt att ange någon siffra.

Anonym sa...

Väntar fortfarande, med spänning, på ditt svar beträffande investeringsklockan.

Vanessa Lagerroos sa...

Intressant läsning!

Anonym sa...

Tack för en trevlig blogg. Tråkigt dock att du förföljs av detta nättroll som känner som sin främsta uppgift att hacka på dig efter varje inlägg! Beundrar ditt tålamod och ork att ge vänliga svar./ Eva

finansmamman sa...

Hej och tack för stöd!