18 augusti 2014

Startar med stämma i Elekta

Vi hann inte mer än packa ur bilen från en lång sommar i stugan för att strax packa och åka till västkusten för att umgås med släkt och vänner en långhelg, mycket trevligt.

Nu har vi precis fått besök från Japan, så värst mycket börs har jag inte hunnit med, istället grubblar jag mest på vad vi ska äta efter dagens sightseeing. Svenska köttbullar kanske? Problemet är löst åtminstone för idag.

Sen vill jag hinna umgås med dottern som om några dagar återvänder till USA för fortsatta studier och tennisspel. Så fullt fokus på börsen blir det nog inte förrän nästa vecka, då ska jag även besöka Elektas stämma som går av stapeln på torsdag.

Det ska bli intressant att höra hur Elektas ledning ser på framtiden, jag hoppas deras ord kan ge viss vägledning till mina övriga investeringar inom sektorn, C-Rad, Raysearch och Scandidos.

Sistnämnda bolag lämnade en överraskande dålig rapport, extra tråkigt med tanke på att det var första rapporttillfället efter börsintroduktionen. Men jag ger bolaget några kvartal och hoppas på bättre försäljning. Kryddor måste man ha extra tålamod med, men ibland tryter det, även hos mig som är långsiktig.

Då känner jag mig mer positiv till Kinnevik efter att ha studerat deras årsredovisning under sommaren. Det är lätt att tro att bolaget står och faller med Zalando efter all uppmärksamhet, men Kinnevik är så mycket mer.

Det är en stor satsning på online som görs över hela världen och en mängd bolag har etablerats eller är i uppstartfas. Läsning av årsredovisningen rekommenderas, beskrivningar  finns över Kinneviks alla bolag.

2 kommentarer:

Jim sa...

Att satsa på Internet, i bred bemärkelse, verkar vara en trend som sveper över många branscher just nu. Dels ser man det i bolag som säljer konsumentprodukter, både när det gäller dagligvaror och fackhandel, liksom tjänster. Syns även inom media, för att inte tala om reklam och media. Kinnevik ligger precis som när karismatiske Jan styrde skutan, i framkant av utvecklingen. Blir intressant att se om det lönar sig, eller om det är bättre ta rygg och låta någon annan betala för att ändra konsumentbeteendet.

finansmamman sa...

Ja, vi går en mycket intressant framtid tillmötes och det är spännande att vara med på tåget.