27 maj 2009

Bure flyttar fram positionerna

Det kommer allt fler positiva tecken, senast är det mätningen av konsumentförtroendet i USA som överraskar, fler planerar tydligen att köpa ny bil och andra kapitalvaror den närmaste tiden.

Samtidigt ser det inte så roligt ut på den amerikanska bostadsmarknaden, dålig statistik därifrån kan säkert få börserna på fall igen.

Bures aktiekurs börjar röra sig uppåt, köpet av Carnegie är i hamn och enligt Affärsvärlden ser det ut att bli ett bra klipp för köparna, kanske en av finanskrisens bästa affärer. Ja, det här kan inte jag bedöma men som aktieägare i Bure blir man förstås glad.

I dagarna har Carnegie också fått en ny vd, Frans Lindelöw från Nordea, som nu ska återupprätta förtroendet för banken.

Black Earth har rapporterat, resultatet efter skatt blev 54 000 dollar för det första kvartalet, att jämföra med 2,7 miljoner dollar motsvarande period förra året. Under kvartalet har man har sålt av stora skördar som lagrats i väntan på bättre pris och det har man fortsatt med under april/maj då priserna stigit på spannmål. Priset på vete spås stiga ytterligare.

Jag tycker det är intressant att följa hur man lyckas med markinvesteringarna. Som mål har man satt upp att inneha lagfart på 300 000 hektar mark i slutet av 2009. Just nu äger man 106 000 hektar men sätter nu fokus på att få resterande kontrollerad mark ägarregistrerad under 2009. Få se nu om planen håller.

Själv ligger jag lite back på BEF, men för att snitta ner kursen har jag köpt fler aktier idag. Jag tror stenhårt på bolaget, men man får tänka några år framåt. En analys av bolaget finns på placera.nu.

4 kommentarer:

Tomas sa...

Hej
Vill bara berömma dig för en intressant blogg. Jag följer den dagligen och ser framemot flera bra tips. Köpte idag Sandvik efter ditt tips.

Jim sa...

Jag ligger också kvar i BEF, det blev ingen rekyl som jag hade hoppats på. Jag tror att det beror på att allt fokus ligger på makro just nu - börsen svänger duktigt och vi sneglar hela tiden över Atlanten för att få riktning.

BEF ser fundamentalt mycket intressant ut och jag kommer att öka ytterigare vid dipp.

F.ö. verkar mycket hänga på en skör tråd nu, vi gjorde en rejäl dykning igår för att sedan återvända till nollstrecket innan stängning. OMX dansar fortfarande runt magneten 770 och Swedbank visar i sina rörelser att vi är väldigt osäkra på vart banksektorn ska ta vägen, aktien rör sig oroligt runt stödet vid 48 kr.

De enda som kan vara riktigt nöjda är de som ligger lång i Millicom.

finansmamman sa...

Hej Tomas:
Roligt att du följer bloggen varje dag. Hoppas din investering i Sandvik blir bra.

finansmamman sa...

Jim:
Det är nog klokt att ligga kvar i BEF.
Håller med om att det svänger och svårt att se någon riktning.