31 augusti 2009

Köper future i Ericsson

I fredags sålde jag en Mini Long S&P 500 som jag haft över sommaren. Jag kände mig helt klart nöjd med uppgången och det var dags att ta hem vinsten. Den har jag nu placerat i en ny future, en Mini Long i Ericsson.

Ericsson har ju inte riktigt hängt med uppåt i börsrallyt och kanske kommer det ett lyft framöver. Bolaget har stått sig bra under finanskrisen och även visat tillväxt.

Nu är det här tänkt att bli en kort affär och går Ericssons kurs upp med någon krona så säljer jag min future. Jag äger också aktier i Ericsson men det är ett innehav som jag har på lång sikt.

Jag har fått många frågor runt Mini Futures och för er som undrar så ser mitt senaste köp ut som följer. Den future jag köpt heter MINILONG ERICBB. Alla data finns på RbsBanks hemsida.

Jag betalade 1,80, hävstången är på 3,8 och det finns en stop/loss nivå på 58,90 kr. Det innebär att går Ericssons kurs ned till den nivån så förlorar jag mina satsade pengar. Här får man hålla lite extra koll om man inte vill bli av med pengarna.

Det här är ingenting jag handlar med dagligen, det är aktier som är mitt stora intresse. Jag ser det mer som ett komplement, det ger lite extra krydda.

Det absolut viktigaste är ändå att man förstår produkten innan man handlar. All information om Mini Futures finns på rbsbank.se/markets och de går att handla med hos de flesta nätmäklare.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror MINILONG ERICBA är den med 1.85 i hävstång och MINILONG ERICBB har 3.27

Iaf på RBS hemsida.