17 augusti 2009

SAS, ett tungrott företag

Efter en lång och skön sommar är vardagen tillbaka. De sista veckorna har jag mer eller mindre kopplat bort börs och ekonomi, jag tror det är nyttigt att göra det ibland, för mig är det en nödvändighet.

Nu ska jag försöka komma iordning här hemma så snabbt som möjligt så jag kan ägna börsen mer tid. Men först ska pusslet läggas med alla nya tider, skola, träningar, jobb osv.

Med ett förflutet i flygbranchen följer jag debatten runt SAS med intresse. Att SAS är illa ute är det ingen tvekan om och nu gäller det att snabbt anpassa sig till verkligheten för att överleva eller för att om möjligt kunna säljas.

De åtgärder man nu vill sätta in borde ha gjorts för länge sedan, lågprisbolag har funnits i många år men har hela tiden betraktats som dagsländor och inte setts som något större hot. Det är så dags för ägarna att vakna nu.

Med tre ägarländer, en spretig flygplansflotta, många fackföreningar, höga personalkostnader och en stor administration är SAS ett tungrott företag. Att skära i löner och förmåner och slimma organisationen är ett måste, men det kommer att bli svårt, ja näst intill omöjligt.

Uppstickarbolagen Norwegian, EasyJet med flera har däremot en guldsits, tänk att kunna börja från scratch med en slimmad administration, låga personalkostnader och en enhetlig flygplansflotta. Men så flyger man heller inte på olönsamma linjer utan har plockat ut guldkornen.

Oavsett hur det går för alla flygbolag är det ingen branch jag i dagsläget sätter pengar i, det känns alltför osäkert.

Inga kommentarer: