19 juli 2011

Behåller Alfa Laval och Probi

Rapporterna fortsätter att strömma in med blandat resultat. Verkstad lider av valutaeffekter, men orderläget ser ändå bra ut för de flesta bolag och vad som sägs om framtiden är vad börsen tar fasta på.

Idag rapporterar Alfa Laval, resultatet före skatt blev 1175 miljoner kronor för det andra kvartalet 2011, att jämföra med fjolårets siffra 1147 miljoner kronor, en liten vinstökning.

Orderingången har ökat betydligt jämfört med fjolåret och bolaget förväntar sig att efterfrågan kommer att fortsätta vara hög även under det tredje kvartalet. Alfa Laval är ett kvalitetsbolag som ingår i min långsiktiga portfölj.

En annan rapport att glädja sig åt är Probi som ökar vinsten kraftigt. Ett resultat efter skatt på 4,9 miljoner kronor presenteras, att jämföra med fjolårets siffra på 2,1 miljoner kronor.

Det är det bästa kvartalet hittills för område kosttillskott, omsättningen ökade med 154 procent. Försäljningen av ProViva fortsätter att utvecklas i rätt riktning, royaltyintäkterna ökade med 4 procent. Aktien tillhör vinnarna idag, jag behåller mina aktier.

Jag har funderat färdigt vad gäller Fortum och köpt några aktier, annars har jag inte gjort några större förändringar i min portfölj.

Idag är det en strålande sommardag och det blir nog en tur med båten.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Hur gör du med AstraZeneca nu? FDA:s godkännande av Brilinta gav ju ingen varaktig skjuts åt aktien utan tvärtom hitills.

mvh
Janne

finansmamman sa...

Hej,
Jag behåller AstraZeneca även om godkännandet inte gav någon omedelbar effekt.