19 november 2011

På Remiums kapitalmarknadsdag

Som sagt så har jag besökt Remiums kapitalmarknadsdag i veckan där en rad intressanta bolag presenterades som till exempel BioGaia, Eoulus Vind, 2E Group, Connecta och Addtech.

Jag var mest intresserad av BioGaia och Connecta, sistnämnda bolag har jag sneglat på en tid.

Vad gäller BioGaia framkom inget nytt, men jag konstatera att bolaget fortsätter sin fina tillväxt. Med nya avtal i USA hoppas bolaget att försäljningen ska komma igång även där. Mer fokus sätts på USA genom att motivera distributörer, delta på kongresser och öka reklamen.

Det återstår att se om amerikanarna är mottagliga för probiotikamarknaden, de tycks vara en aning svårflirtade.

Konsultbolaget Connecta fortsätter att växa, det tredje kvartalet med 11 procent. Dock noterar bolaget en viss avmattning inom område Bank och Finans. Connecta har alla storbanker som kunder och flera har aviserat besparingsprogram vilket slår mot Connecta.

Hur mycket neddragningarna kommer att påverka resultatet är svårt att säga, för även i spartider kan konsulter behövas för att genomföra sparprogrammen, menar vd Per Appelgren.

Ett område som däremot växer är Detaljhandel och vd Per Appelgren tror också att de två områdena Industri och Energi kommer att växa i framtiden.

Bolaget har en hög personalomsättning, lite oroväckande, det verkar i och för sig vara något som de flesta konsultbolag brottas med. Vid lite sämre tider kan det kanske vara ett övergående problem. För att åtgärda problemet gäller det att verka inom rätt område menar vd, bolaget jobbar även med rörliga ersättningar.

Jag köper inte Connecta idag, men jag har bolaget under uppsikt. Det visar fin tillväxt och god lönsamhet, dessutom har bolaget en hög direktavkastning.

Nu ska jag ta en tur till stan. Trevlig Helg!

2 kommentarer:

Aktieporteføljen Skandinaviens største aktie community sa...

Kära Finansmamma,

Jag vill personligen invitera dig till min svenska aktietävling på Proinvestor.
Här kan man short köpa ock sälja alla S30 aktier ock 30 US aktier.

Anmäl dig här :

http://www.proinvestor.se/aktietaevling

finansmamman sa...

Hej, ska titta in på sidan.