19 december 2011

Snöfallet får fart på bokningarna till fjällen

Äntligen lite snö ute, lagom till jul och genast blev det lite ljusare ute. De som driver skidanläggningar är säkert glada år snöfallet, förmodligen slipper bolagen att betala ut snögaranti nu, åtminstone begränsas utbetalningarna.

Skistar kommer med sin rapport på onsdag, det ska bli intressant att se hur bokningsläget ser ut. Snöfallet kan nog få fart på bokningarna, jag känner själv att jag blir skidsugen när marken är vit. Hoppas nu bara att snön får ligga kvar.

Volvo har lämnat siffror idag över lastbilsleveranser, totalt ökade lastbilsleveranserna med 22 procent i november jämfört med fjolåret. Samtliga områden visar på en ökning, men störst är ökningen i Nordamerika, det tolkar jag som ytterligare ett tecken på att USA är på väg framåt, om än sakta.

Hagströmer&Qviberg fick som de ville, en uppdelning av Öresund kommer att ske. Idag handlas aktien exklusive rätt till inlösenrätt. Nu har aktieägarna lite tid att fundera på vilken väg de ska ta, mer info kommer i ett prospekt. Krångligt upplägg som bör läsas flera gånger.

Förra veckan kunde vi läsa att Skandia Liv köper Skandia AB av Old Mutual. Man köper alltså tillbaka moderbolaget och är tillbaka på ruta ett kan man väl säga. Nu blir Skandia ett av de största kundägda bank - och försäkringsföretagen i Sverige och ska utmana storbankerna.

Fokus ska ligga på kunderna, ja, det får vi verkligen hoppas. Vid försäljningen till Old Mutual var det minsann inte så mycket fokus på kunderna, de glömde man bort i alla turer. Nu är ledningen ny och jag hoppas att den lever upp till vad som utlovas.

I helgen har jag varit ute i trängseln i butikerna, någon fel på julhandeln verkar det inte vara, det var så trångt att jag gav upp och åkte hem. Nytt försök i eftermiddag.

Inga kommentarer: