15 december 2011

Ännu har inte robothandeln stört mig

Jul 2011
Ja, så värst mycket klokare blev jag inte av Kalla faktas program om robothandeln, men man behöver ju inte förstå sig på allt här i världen. Jag handlar vidare och har hittills inte varit störd av robothandeln.

Skattemyndigheternas sida finns nu uppdaterad information om investeringssparkontot, ISK och svar på vanliga frågor. Det flesta banker har också information ute på sina sidor.

Helt klart är att skatten på sparandet kommer att bli låg nästa år, tack vare att statlåneräntan, som ISK-skatten baseras på, är låg.

Banker och finanshus verkar ligga i startgroparna för att sälja in sparformen. Den här veckan har jag blivit uppringd av flera finanshus som vill presentera sparformen och bjuder in till sparseminarium. Jag ska besöka åtminstone ett och höra hur upplägget är tänkt.

Den här tiden på året presenterar flera affärstidningar sina aktieportföljer för 2012. Veckans Affärer tror att det kommer att bli tvära kast på börsen även nästa år och drar ned på risken. I lågriskportföljen ingår Axfood, Balder, Intrum Justitia och Meda.

I mellanriskportföljen hittar vi Doro, Unibet, Proact och Vitrolife, i högriskportföljen Dedicare, Medcap, Transmode och Micro Systemation.

I Affärsvärldens tre portföljer för 2012 ingår Getinge, Intrum Justitia, Skanska, H&M, Beijer Alma, Readsoft, Eoulus Vind, SEB, Swedol, Doro, Northland Resources, Pricer, Probi och Raysearch.

Äntligen lite uppåt på börsen idag, tycker mig se en viss ljusning i USA som lämnat en del positiv statistik på sistone och dollarn kryper sakta uppåt.

4 kommentarer:

börspappan sa...

men uppgången var det inte PPM-fondernas inbetalning?
god jul

Kristina sa...

Undrar just hur din aktieportfölj ser ut inför 2012?

Tackar dig för att du delar med dig av dina tankar i denna ibland svårförstådda värld, och önskar dig en en god helg.

finansmamman sa...

Börspappan,
Det är möjligt. Önskar också dig God Jul!

Tack detsamma! Jag ska återkomma till min portfölj 2012.

Anonym sa...

"men man behöver ju inte förstå sig på allt här i världen" Låter som religiös propaganda! klart som fan att man ska försöka förstå sig på så mycket man kan om välden!