18 januari 2012

Ta stöd av investeringsklockan

Jag har i ett tidigare inlägg beskrivit investeringsklockan som jag tycker ger en bra vägledning.

Den publicerades första gången 1937 i tidningen Evening Standard, drygt 70 år gammal håller den fortfarande. Här kan man se ett återkommande mönster över konjunkturcykeln och få en bra uppfattning om när det är rätt tid att gå in på aktiemarknaden igen. Den ger också vägledning om råvaror och fastighetspriser.

Jag har satt visaren strax efter sju, det är min bedömning. Det behöver naturligtvis inte vara rätt, det finns olika åsikter om var vi befinner oss i konjunkturen. Jag har för avsikt att uppdatera klockan med jämna mellanrum.

Parallellt med investeringsklockan är det intressant att jämföra hur Stockholmsbörsen har gått det senaste året, här index OMX S30.
Nedan ser vi hur OMX S30 har gått den senaste månaden.


7 kommentarer:

mfdl80 sa...

Intressant det där. Jag tror dock att vi är någonstans vid 17-tiden på klockan. Vi har långt ifrån sett botten av fastighetsmarknaden än..

skogshuggarn sa...

Tack för en mycket bra och intresant blogg.Tror vi befinner oss 18.30 till 1900 på investeringsklockan har aldrig sett investeringsklockan innan mycket intresant.Kollar din blogg varje dag fortsätt att skiva

börspappan sa...

den här klockan är en höjdare i all enkelhet!
men en kul grej är bollingerbandet-man drar en linje längs topparna och en längs bottnarna-i mitten en linje sen köper/säljer man när mitt linjen passeras av grafen-du är klok som en uggla börsmamman!

Signs sa...

investeringsklockan är bra, som allt annat som är enkelt och lättöverskådligt och gratis till skillnad mot många andra dyra verktyg och komplicerade råd. Jag tror vi är runt 6 på klockan. Visar det sig att vi är någon helt annan stans får jag lida under 2012 för är i princip fullinvesterad och ser fram emot utdelningsperioden.

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer. Ja, alla bedömer vi konjunkturläget lite olika.

börspappan sa...

det finns två lägen, ett nollsummespel där den enes vinst är den andres förlust och där gäller varken förnuft, statistik eller logik, det vimlar av konstiga knep där vi småsparare lätt blir blåsta! det andra läget är tillväxt mervärde, där man kan få utdelning på sina surt förvärvade sparslantar men då gäller det att tänka sig för-tycker finansmamman är vrålduktig!

Anonym sa...

man ser allt tydligare tecken på att USA början vända, det är skönt