EU har beslutat om nya regler för svavelutsläpp inom sjöfarten, nu kommer protester från den svenska industrin, berättar Di.
Det här är inget jag är insatt i, men i mina öron låter det märkligt att EU beslutat att fartyg i norra Europa ska minska sin svavelhalt från dagens 1 procent till 0,1 procent år 2015, medan gränsvärdet i södra Europa sätts till 0,5 procent, men först år 2020. Övriga världen ligger på 3,5 procent.
Det här är inget jag är insatt i, men i mina öron låter det märkligt att EU beslutat att fartyg i norra Europa ska minska sin svavelhalt från dagens 1 procent till 0,1 procent år 2015, medan gränsvärdet i södra Europa sätts till 0,5 procent, men först år 2020. Övriga världen ligger på 3,5 procent.
Det låter inte som konkurrens på lika villkor, jag förstår de upprörda känslorna hos exportbolagen. Det finns risk att fraktkostnaderna kommer att rusa i höjden för någon måste betala för konvertering av nuvarande fartyg. Skogsindustrin är ett exempel på bolag som kan drabbas.
Det är viktigt att värna om miljön, men varför inte i hela Europa?
Sivers IMA som jag nämnt i ett tidigare inlägg, gör nu ytterligare en nyemission för att fortsätta expansionen då marknaden växer snabbt. Bolaget har bland annat tecknat ett avtal med en rysk telekom leverantör och Ericsson har beställt ytterligare converters. Teckningstid 13 juli-3 augusti. Spännande men riskfyllt företag.
Rapportperioden har börjat och idag har två av mina bolag rapporterat, Avanza och Getinge med blandat resultat. Fortsätter det halvdana vädret ska jag titta lite närmare på siffrorna i eftermiddag.
Ett par av sädesärleungarna har ramlat ner från hängrännan och sitter och kurar bland blommorna.
Imorgon kommer sonen hem från England, det ska bli härligt att få hem honom igen.
3 kommentarer:
Håller med dig fullständigt. Jätteviktigt att vi kämpar för miljön men de måste finnas en relation mellan miljöarbete och vinstarbete hos företag. Det finns många sätt för ett företag att minska sin miljöpåverkan och samtidigt tjäna pengar på det. Man ska inte bli bestraffas, tror det är fel väg.
Ta hand om dig!
Kanske är toleransen "högre" söderöver då många företag/rederier saknar en miljöplan? Eller att förutsättningarna till att kunna tillämpa mindre utsläpp inte riktigt är de samma som här?
Vem vet, svårt det där..
Fortsatt trevlig sommar!
Hej och tack för kommentarer.
Skicka en kommentar