Det finns hopp för klimatet. Idag berättar Di om en undersökning som visar att allt fler bolag infogar klimatfrågor i sin affärsmodell, bolagen anser att klimatförändringar måste tas på största allvar. Flera naturkatastrofer som torka och översvämningar utgör en stor riskfaktor, det har varit en väckarklocka.
I rapporten redovisas hur storbolagen hanterar klimatfrågan och är gjord på uppdrag av internationella investerare. Bolagen rangordnas och investerare kan se vilka bolag som ligger i täten när det gäller miljöfrågan. Intressant!
Det här är ett "tänk" som jag tror vi kommer att få se mer och mer av, kanske får vi privatpersoner se en rangordning även mellan företag vi använder oss av, då kan vi själva påverka och sätta press på bolagen att verka för miljön.
Inget svenskt bolag fanns med i topp på listan så det är kanske dags att på allvar ta tag i klimatfrågan.
Något helt annat. För en tid sedan köpte jag en klocka, ganska snart ramlade den isär. Efter flera lagningar, som dessutom butiken ville ta betalt för, tröttnade jag och begärde en ny klocka. Det var dock ingenting butiken var intresserad av, felet var mitt.
För första gången kontaktade jag Konsumentrådgivningen för att kontrollera mina rättigheter. Jodå, konsumentköplagen säger tre års reklamationsrätt. Det är lätt att glömma, ofta lyssnar vi på butikens garantitid som kan variera. Även vid ett års garanti, finns reklamationsrätten i tre år. Det är bra att lägga på minnet, alltför ofta går vi endast efter varans garantitid. Läs om konsumentköplagen här.
Med stöd av konsumentköplagen fick jag till slut en ny klocka, men det är tråkigt att behöva vifta med lagen innan butiken ger med sig.
Besked har just kommit att den tyska domstolen säger ja till den europeiska krisfonden. Kanske ger det ett lyft till börsen idag.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar