5 september 2012

Har köpt Boule Diagnostics

Jag har köpt några aktier i Boule Diagnostics efter att ha studerat bolaget närmare. Bolaget verkar som sagt inom bloddiagnostik, det innefattar egen utveckling och tillverkning av instrument och förbrukningsartiklar till blodcellsräknare.

Försäljningen sker över hela världen och riktar sig mot små- och medelstora kliniker och laboratorier. Bolaget finns även på veterinärmarknaden, dock utgör den en mindre del av verksamheten.

Försäljningen av förbrukningsvaror till egna instrument visar stor potential. Det ger fina återkommande intäkter då en låsning finns till Boules egna instrument.

Senaste kvartalsrapporten visade bra siffror, försäljningen i EU uppvisar stabil tillväxt, så även Ryssland och Afrika, Kina visar på kraftig försäljningsökning, Indien backar dock något.

Spännande bolag och nya produkter är på gång, men konkurrenter finns. Jag lägger in Boule i min långsiktiga portfölj, bolaget har potential, men jag ser det på sikt. Ju fler instrument som säljs, ju högre blir de återkommande intäkterna och de kan bli betydande. Läs mer om Boule Diagnostics här.

I eftermiddag presenterar Nokia sina nya Windowsmobiler, marknaden håller andan. Jag chansar och behåller mina Nokia, hoppas på positiv respons på mobilerna. Här kan man följa lanseringen live.

7 kommentarer:

Signs sa...

intressant bolag, har sneglat på det flera gånger men aldrig köpt. Lycka till, det är en spännande nisch!

Per Penning sa...

Nokia är jag rädd för att det blir en besvikelse kring. :(

Signs sa...

uTrackbra början i alla fall på din bouleinvesteringfin uppgång idag, man undrar nästan om din blogg påverkar kursen, precis som en rek i tex Börsveckan:-)

finansmamman sa...

Till Signs
Jag har ingen uppfattning om bloggen kan påverka, men det tror jag knappast. Trevligt ändå med en uppgång.Har du sett Pensers uppdatering av Vitec?

Till Per Penning,
Ja, det blev det igen!

Signs sa...

ja, jag har sett analysen. Vitec är ett fint bolag. Inte ofta man hittar så fina bolag i tidigt stadium. Det är som ett skolexempel på när långsiktigt inverterande i tillväxtbolag verkligen fungerar.

Signs sa...

finansmamman, har du någonsin tittat på Formpipe? Finns vissa likheter med Vitec i termer av stor andel repetitiva intäkter, marknadsledande position inom nyckelsegment. Jag tittar lite på dem men har ännu inte bestämt om de är rätt att satsa på. De har gjort ett för sin storlek mkt stort förvärv och i och med det går de från ett ftg med nettokassa till ett rätt skuldsatt bolag. Inte lika säker på att bolaget är lika välskött som Vitec och trackrecord är inte lika långt och starkt och, men jag gillar deras fokus på en rel konjukturokänslig sektor (offentlig verklsamhet) + triggers att lyckas med bla produkter som långtidsarkivering) samt att de har ambitionerna att bli en ledande aktör i norden inom dokumenthantering. Vore intressant att höra om du tittat på dem

finansmamman sa...

Hej,
Nej, jag har inte tittat närmare på Formpipe, men det låter intressant, ska titta på bolaget.Tack för tipset.