25 oktober 2012

Köper Intrum Justitia

Kalla Fakta visade igår att H&M:s leverantörer betalar svältlöner till textilarbetare i Kambodja, det upprör många. Det här visar hur viktigt det är för företagen att arbeta med hållbarhetsfrågorna, trycker kommer att öka från konsumenthåll och det gäller inte bara textilföretag.

I en intervju i SvD förklarar H&M:s vd hur han ser på saken. Jag skulle gärna se ett tv-program från H&M:s sida som redovisar hur bolaget arbetar med hållbarhetsfrågorna.

Så här på höstkanten börjar det bli dags att planera inför årsskiftet, eftersom jag handlar mest i en vanlig depå ska jag se över mina vinster och förluster för att sedan kvitta så gott det går. Jag har även ett ISK-konto men än så länge har jag använt det ganska sparsamt.

Inkassobolaget Intrum Justitia är ett bolag jag haft tidigare i min portfölj och sålt med en vinst. Nu köper jag in mig i bolaget igen. Intrum Justitia har stått sig bra genom kristider och den senaste rapporten såg bra ut.

Intrum känns stabilt och växer nu under lönsamhet, framtidsutsikterna ser goda ut, dessutom har bolaget en hög direktavkastning, runt 5 procent.

Jag tror bolaget har mer att ge, jag lägger in aktien i mitt långsiktiga innehav och förväntar mig en stadig men långsam tillväxt.

En fin dag, nu ska jag ut och ta några tag med krattan.

Inga kommentarer: