23 oktober 2012

Köpläge i Alfa Laval?

Äntligen en dag med sol, härligt, man känner riktigt hur energin vänder tillbaka. Men på börsen går det lite halvknackigt, rapporterna styr, ibland med kraftiga kursreaktioner åt båda håll.

Idag hittar jag Swedbank på vinnarlistan och Alfa Laval på förlorarlistan, båda ingår i min portfölj, det jämnar ut sig kan man säga.

Swedbank lämnade en rapport över förväntan, cirka 8 procent bättre, rörelseresultatet landade på 4748 miljoner kronor i det tredje kvartalet, att jämföra med fjolårets period på 4313 miljoner kronor. Förväntat resultat låg på 4335 miljoner kronor.

Om man tänker tillbaka på hur illa det såg ut för Swedbank för några år sedan, mitt under brinnande finanskris, måste jag säga att jag tycker vd Michael Wolf har gjort ett bra jobb.

Banken känns stabil, besparingsåtgärderna har gett resultat och det ser lovande ut inför framtiden, även om vd varnar för fler konkurser och att krisen i omvärlden kan komma ikapp oss. Jag tror på en fortsatt långsam kursuppgång i Swedbank och behåller mina aktier.

Alfa Laval rapporterar högre vinst för det tredje kvartalet, däremot föll orderingången, det är rederierna som är försiktiga, men eftersom Alfa Laval har flera ben att stå på är det inget avgörande. Bolaget verkar inom områden som ligger rätt i tiden, miljö, energi och livsmedel, dessutom med stort fokus på tillväxtmarknader.

Aktiekursen sjunker rejält idag, istället för att sörja kan man se det som köpläge. Många gånger är kursreaktionerna för kraftiga och kursen vänder upp igen efter några dagar. Jag behåller mina aktier i Alfa Laval som jag tycker är ett kvalitetsbolag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ang.vinsterna i Swedbank.
Det är tur att man inte hör till dom som står för vinsterna!Fondägare och bolånekunder.

finansmamman sa...

Ett bra exempel på ett bolag att bli delägare i, att få tillbaka lite som kund, det kan kännas lättare då.