23 september 2013

Biometriaktierna väcker frågetecken

Idag är Fingerprint Cards i hetluften. Blankare har varit farten och bolaget anmäler misstänkt kursmanipulation till Finansinspektionen, tidningen Börsveckan rekommenderar sälj i veckans upplaga och Fingerprint skickar ut en ny höjd försäljningsprognos.

Det kan inte vara lätt att vara aktieägare i bolaget idag, vilket ben ska man stå på?  Med den enorma kursuppgång som aktien haft är oron befogad, så även i Precise Biometrics, där vd säljer hela sitt innehav. Det väcker frågetecken.

Ytterligare frågetecken väcks angående säkerheten med fingeravtrycksläsare, hackare påstås redan ha lyckats ta sig runt säkerheten i de nya Iphonemobilerna som innehåller fingeravtrycksläsare.

Ryssland har som sagt stått och stampat länge för att den senaste tiden skjuta fart åt rätt håll. Om det är en tillfällig uppgång eller om den håller i sig återstår att se. Den som varit inne på ryska börsen tidigare vet att det kan vara snabba svängningar åt båda hållen.

Den ryska börsen ser fortfarande lågt värderad ut, sett till p/e-tal och historia. Det går att exponera sig på olika sätt, genom fonder, etf:er, bolag som verkar i Ryssland, direktäga ryska aktier eller genom ett ryskt aktieindex.

Jag är mest lockad av index och det lutar åt att jag köper ett Open End certifikat som är baserat på de 50 mest omsatta bolagen på Moskvabörsen, RTS-index. Certifikaten har obegränsad löptid, något jag kan låta ligga i väntan på uppgång.

I helgen har vi plockat ner våra höstäpplen och lagt i kartonger, jag räknar med att de räcker fram till jul.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Kan du förklara fördelen med indexcertifikat i förh. till ETF? Certifikat hör man oftast talas om när det gäller råvaror o. hävstång, så jag förstår inte helt. Sker det ingen investering i de aktier som index bygger på? Jag har en ETF, Market vektor Russia ETF (RSX) och den baseras väl på ett modifierat index. Nu vill jag inte påså att denna är det bästa alternativet, men båda är säkert tungt beroende av olja och råvaror.
Hälsningar
Vanna

Anonym sa...

Ja tack... gärna lite "mer kött på benen" och vad de heter på Avanza .......köpsugen.

finansmamman sa...

Hej,
Ja, båda är sannerligen beroende av energi och råvaror och är snarlika, men bygger på något olika index. Det certifikat jag tänker på har ingen hävstång.

Du hittar certifikat under fliken certifikat och sök på Ryssland.
Market Vector hittar du under etf:er, skriv RSX i sökrutan.