13 september 2013

Tveksam till att lämna ut fingeravtryck

Apple har presenterat sina nya mobiler, denna gång med inbyggd fingeravtrycksläsare som bland annat ska kunna användas till att låsa upp mobilen och att handla med. Nja, jag knappar nog hellre in en personlig kod än lämnar ut mitt fingeravtryck.

Det är en sak när jag står i passkontrollen, där har jag inget val, men att låna ut mitt fingeravtryck till olika företag är en helt annan sak. Jag förstår att företagen lovar att det är vattentätt, krypterat osv. men det mesta verkar gå att knäcka på nätet och varför skulle det inte gå att göra detsamma med fingeravtryck?

Det tål att tänka på, i dagens samhälle delar vi frikostigt med oss av information och är snabba på att ta till oss ny teknik och visst är utvecklingen fantastisk, men säkerheten måste hänga med.

Flera bankappar har fått påbackning av Datainspektionen, det brister i säkerheten. Det ska gå snabbt att lansera bankappar och det är lätt att säkerheten halkar efter, något som kan ställa till problem för kunden.

Nu ska jag sluta mässa om säkerhet, vem vet, kanske blir det fingeravtrycksläsare som är standard i framtiden. Svd tar upp ämnet i en serie artiklar, läs där om fingeravtrycksläsare och bankappar.

Det är lugnt på börsen idag, Ericsson nosar på 90-kronorsnivån och Hexagon på 200 kr. Jag har inga aktier på säljlistan, men jag har funderingar på att sälja av resterande aktier i Kinnevik och placera vinsten i någon eftersläntrare.

Samtidigt är e-handel hett, även Millicom och Cdon har börjat röra sig uppåt och där tror jag det finns mer att hämta.

Trevlig Helg!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Enligt Apple kommer data som avser användarens fingeravtryck att lagras krypterade i smarttelefonernas A7-chipp. Fingeravtrycksdata kommer alltså inte att lagras på någon server eller i företagets molntjänst Icloud:

http://www.idg.se/2.1085/1.522470/apple-vassar-sakerheten-i-iphone

Anonym sa...

Uppdatera gärna ditt blogginlägg angående ditt felaktiga antagande om att du ska behöva lämna ut ditt fingeravtryck. Det är bra om inte totalt felaktig information sprids.

Jocke sa...

Skönt att höra att du verkar lugn med sälj i en lite orolig historiskt dålig septembermånad. Jag är nyfiken på hur har din depås avkastningsprocent sett ut de senaste året/åren inklusive utdelning? Mvh

Anonym sa...

Hur många ggr har man inte hört det där från olika företag och tjänster att" det är helt säkert, det kommer inte användas eller utnyttjas utanför vår tjänst....."

Jag håller helt med dig, att sina fingeravtryck skall man aldrig lämna ut så det finns minsta risk att det kan användas mot dig i framtiden.

När man senare har fått kronofogden efter sig pga köp man sldrig gjort så säger företaget bara att "du signerade med ditt fingeravtryck, och det kan ju aldrig vara någon annan som gjort det."

Unknown sa...

Frågan är snarare vad fan dom ska med dina fingeravtryck till. Säg att som skulle fö alla dina fingrar, det finns fortfarande ingen nytta i det.

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer!
Ja, det råder delade meningar om säkerheten.