Jag återkommer till Seamless som också presenterades på Remiums kapitalmarknadsdag. Seamless som sysslar med betalningslösningar för mobiler var helt klart det bolag som drog störst publik, intresset är på topp med andra ord.
Fokus låg på betalningslösningen SEQR, men bolaget verkar även inom transaktionsmarknaden när det gäller mobiler, som överföringen mellan mobiler och laddning av kontantkort. Men just nu är det mobilbetalningslösningen SEQR som tilldrar sig intresse.
Vd Peter Fredell menade att det är tre saker som måste uppfyllas för att lyckas med mobilbetalningar:
För det första måste någon tjäna pengar på systemet, med SEQR slipper handlarna kortavgifterna, för det andra måste det vara gratis att rulla ut i butikerna och för det tredje måste betalningslösningen vara säker.
Men jag tycker att vd glömmer en fjärde sak och det är att bolaget måste ha konsumenterna med sig, sen hjälper det inte hur många butiker man rullar ut systemet i.
Jag tror Seamless måste finna en lösning med bankerna, som läget är nu måste jag öppna ett konto hos Collector, få inköpen samlade på faktura och betala i ett senare skede, kredithandel med andra ord och jag får göra jobbet två gånger kan man säga. Betalar jag med betalkort dras summan direkt och köpet är klart.
Så länge inte bankerna är anslutna tror jag det är svårt att få konsumenterna med sig, skillnad vore om jag kunde koppla upp mobilen till min egen bank och få summan dragen direkt. Kan man dessutom inte hantera att handla på kredit kan det bli en dyr lösning med diverse räntor och straffavgifter.
Än så länge har jag svårt att se någon fördel med mobilbetalning för oss konsumenter. Det är möjligt att den yngre generationen som ständigt går med mobilen i handen nappar, det kan ju bli en riktig succé och jag kan naturligtvis ha fel.
Det ska bli mycket intressant att se vad som händer inom mobilbetalningar, kommer vi att få se kortföretagen i våra mobiler i framtiden, jag gissar att fler av de stora drakarna ligger i startgroparna. Just nu avstår jag köp i Seamless, jag är ändå med på ett hörn som aktieägare i Kinnevik.
20 november 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Minns hur bankerna förstörde det smarta cashcardet genom att ta för mycket betalt. Här tänker man tydligen rulla ut nåt utan kostnader för handlarna men vem ska betala?
Om jag idag använder MC med kredit blir det ju också två hanteringar. Jag har faktiskt inte tänkt på det och att jag skulle spara en massa jobb på att använda Visa betalkort i stället, hmm.
Det här verkar intressant om det är lätt att använda och går fort.
Danske Bank går in och äger nu 10% av rösterna i Seamless. Varför köper en storbank in sig i den senaste tekniken? Dessutom har den nya VD:n erfarenhet från Wywallet, bankernas gemensamma "trådlösa plånbok". Nuvarande dipp är köpvärd, anser jag. Tack för en trevlig blogg! /Erik
Hej och tack för kommentarer! Framtiden får utvisa den vinnande betalningslösningen.
Hej,
Roligt att du var och lyssnade på Peter Fredell på Remiums Kapitalmarknadsdag.
Såg din kommentar om SEQR och koppling till bankkonto. Ville bara förtydliga att tekniken för att koppla Seamless betalningsapp SEQR direkt till kunders bankkonto funnits länge och används redan idag. Vi skulle gärna koppla SEQR till samtliga banker i Sverige.
Detta är tanken och målet på alla marknader och hittills har Garanti Bank i Rumänien och bpost bank i Belgien valt att erbjuda sina kunder att koppla sina bankkonton direkt till SEQR.
Hör gärna av dig om du vill veta mer om oss.
Cecilia Albright, Seamless
Hej och tack för upplysningarna!
Ang Seamless
Jag tycker du är SpotOn på din
analys av Seamless.
Att tro att samtliga användare skall ansöka att bli kreditgodkända hos collector och vilja ha ett system med pappersfakturor känns inte troligt. Att betala smart med mobilen för att sedan få hem en pappersfaktura verkar 50% rätt.
Att bankerna skulle vilja ha SEQR
låter inte troligt, det är idag bankerna som tjänar pengar på kortbetalning och till viss del terminalhyra, de sågar sin egen intäkt om de tar sig an Seamless.
Den stora vinnaren är handlaren men det är svårt att driva caset mha av det, då krävs att kunden får något i sin tur tex rabatt på köp.
Ja, det räcker inte att få handlarna med sig, konsumenten är viktigast.
Skicka en kommentar