26 februari 2014

Renässans för den fysiska bokhandeln och omställning i G5 Ent.

Igår var jag på bokrea, det var länge sen sist, dels är det bokrea ganska ofta nu för tiden och dels är mina bokhyllorna redan överfulla. Men jag gillar böcker och framför allt gillar jag att botanisera länge i hyllorna i en fysisk bokhandel.

Därför blir jag glad att läsa att försäljningen har ökat i den fysiska bokhandeln 2013, medan näthandeln minskat sin försäljning för första gången, ett trendbrott verkar vara på väg. Inte bara i Sverige utan även USA visar upp liknande statistik.

Den fysiska bokhandelns död ser alltså inte ut att infinna sig, åtminstone inte i år, men vem vet hur framtiden ser ut.

En intressant utveckling, kommer andra delar inom e-handeln visa upp liknande mönster, är det så att vi efter nyhetens behag tröttnar på postorder och letar oss tillbaka till den fysiska butiken? Mycket möjligt, jag tror på en kombination av e-handel och fysisk butik i framtiden.

En annan verksamheten som visar på förändringar är spelbranschen, jag tänker närmast på G5 Entertainment där jag är aktieägare. Efter att ha visat strålande tillväxt år efter år förändrades marknaden och kunderna visade minskat intresse för så kallade "upplåsbara spel", nu var det "free-to-play" spel som gällde.

Nu har G5 ställt om till den senare speltypen och efter en dipp under omställningsperioden kan bolaget fokusera på tillväxt igen. Året har börjat bra, januari och februari visar på goda intäkter, enligt vd.

Snabba kast i spelbranschen, jag är inte alldeles övertygad om att G5 kommer tillbaka, men jag ger bolaget några kvartal för att se vad som händer. Jag behåller de aktier jag har kvar, jag sålde hälften 2012 med en bra vinst.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Jag skulle vilja höra dina tankar nu när Ratos inte går så bra. Vad gör du med ditt Ratos-innehav, sänker, bara väntar eller till och med ökar?

Med vänlig hälsning Emil

finansmamman sa...

Hej, jag behåller mina Ratos, jag har ökat i omgångar och har just nu inga planer på att öka mer. Med bättre konjunktur bör det ljusna för portföljbolagen, det i sin tur kan sätta fart på transaktionsmarknaden. Men det krävs tålamod.