28 juli 2014

Didner & Gerge lanserar ny fond

Som så många andra läser jag en hel del böcker under sommaren, i år har jag med mig en hel trave till sommarstugan som jag inte hunnit läsa hemma i stan.

Skönt att byta årsredovisningar mot lite lättare litteratur, ibland behöver jag semester från börs och ekonomi, det gör att jag känner mig redo för börshösten när den närmar sig.

Men det är svårt att helt släppa ekonomin, just nu läser jag "Det nya Afrika" av Erika Bjerström, utrikeskorrespondent från Svt, med hela Afrika som arbetsfält. Oerhört intressant! Den har gett mig ett nytt perspektiv på Afrika och jag förstår att vi i väst verkligen behöver modernisera vår bild av kontinenten, åtminstone jag.

Boken har också inspirerat mig till en eventuell investering i Afrika. Den ekonomiska utvecklingen är snabb, men de politiska riskerna är också stora. Det har vi sett inte minst genom den senaste tidens oroligheter i flera afrikanska länder.

För att komma åt de afrikanska bolagen är det enklast att investera i en Afrikafond eller i en börshandlad fond, ETF. Men det går även att hitta börsbolag på svenska OMX med stort fokus på Afrika, till exempel Millicom eller Africa Oil.

Genom Kinnevik får man också en viss exponering mot Afrika. Ja, det behövs en del forskning runt alternativen innan jag beslutar om investering.

På tal om fonder lanserar fondbolaget  Didner & Gerge en ny fond. Den heter Didner & Gerge Small and Microcap och investerar i små och riktigt små bolag världen över. En investeringshorisont längre än fem år rekommenderas då aktiekurserna i mindre bolag tenderar att svänga mer än börsen i allmänhet.

Hög risk men också möjlighet till högre avkastning. Årlig förvaltningsavgift 1,6 procent och startdatum för fonden är 28 augusti 2014. Låter spännande.

Dags för ett dopp i havet igen.


Inga kommentarer: