2 september 2014

ICA stabil aktie, men delar in kunderna i riskgrupper

Det går bra för ICA-gruppen, den senaste rapporten överraskade positivt, lönsamheten stiger och ICA fortsätter att ta marknadsandelar.

Det är framför allt i Sverige som ICA ökar försäljningen och mest då i andra kvartalet. Expansionen i Baltikum är intressant, men hur löser ICA problemen i Norge, verksamheten där dras än så länge med förlust.

På den positiva rapporten följer höjda riktkurser hos flera banker och analyshus, senast SHB som höjer riktkursen till 280 kronor.

Både ICA och Axfood är aktier som kan stå emot bra i sämre tider, de är relativt konjunkturoberoende. I kristider har till och med lågprisbolaget Willys, som ingår i Axfood, visat ökad omsättning.

Det kan vara bra att låta även konjunkturoberoende bolag ingå i portföljen, sämre tider kan vänta runt hörnet. Varken ICA eller Axfood är några tillväxtraketer, men en stabil avkastning och hygglig utdelning är ett plus.

På tal om ICA så har min lokala ICA-butik infört självscanning. Jag förstår att butiken måste genomföra kontroller av kunderna i början, men efter att ha tvingats plocka upp mina självscannade varor från en överfylld vagn var tredje gång har jag definitivt tröttnat. När tar kontrollerna slut?

Varje butik kan själv ställa in tätheten på kontrollerna och kunderna delas in i 7 riskgrupper. Fel vid avstämning innebär att jag åker ner i systemet, vilket leder till ökade kontroller.

Jag har handlat i samma ICA-butik i 20 år, men betraktas numera som en riskfylld kund. Det känns definitivt inte bra.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag läste på en IT-sajt att ICA
Axfood kan se var du varit i butiken om du har mobiltelefonen påslagen och vilka produkter som kunderna visar intresse för.
Om detta nu är sant?

Jens sa...

Har du kanske "råkat" att inte scanna produkterna några gånger?

Anonym sa...

Du har ju alltid valet att ställa sig i en vanlig kassa, hur smidigt som helst, inte bara går det långsammare men du får packa upp alla gånger, inte bara var tredje ;-) systemet ska även känna igen förändringar du gör när du scannar för att på så sätt avgöra om du ska kontrolleras :-)

finansmamman sa...

Hej,
Till Anonym,
Har också läst det, tror det stämmer.

Till Jens,
Jag har scannat i andra butiker utan problem.

Till Anonym,
Ja, det är inget stort problem, jag går till den vanliga kassan nu. Det tar trots allt tid att vrida och vända på produkterna för att hitta streckkoden. Jag hoppas butiken minskar tätheten på avstämningarna:)

Anonym sa...

Jag handlar på Willys för det är mycket mindre kö där.. På ICA är det mer kö i självscanningen än kön till en vanlig kassa på Willys..

Om det är något jag saknar kompletterar jag med det på ica.. två tre produkter någon gång ibland kan det bli.. Då spelar det mindre roll om man blir kontrollerad..

Aktieägare i Axfood.

finansmamman sa...

Ja, har man få varor spelar det mindre roll.