25 september 2014

Dags att vända på några aktier

Lite längre in på höstkanten brukar jag se över portföljen, jag kanske vänder på några aktier och utnyttjar kvittningsreglerna.

Elekta kan vara ett exempel, det har inte varit någon lysande investering hittills, men jag vill fortfarande har kvar bolaget i portföljen. Jag säljer Elekta, men köper tillbaka aktien och får ett nytt ingångsvärde, samtidigt som jag kan kvitta vinster.

Så har jag jobbat under alla år och är präglad av tankesättet. Problemet är bara att nu har jag lagt in Elekta på ISK-kontot, då har jag att välja på att sälja aktierna och svälja förlusten eller tänka långsiktigt och behålla aktierna, men kvitta går inte. I dagsläget väljer jag att behålla aktierna och i väntan på uppgång kan jag åtminstone glädja mig åt en skattefri utdelning häromdagen.

Jag ser det som en fördel att placera aktier både i en vanlig depå och på ISK, då kan jag utnyttja både kvittningsregler och samtidigt fördelarna med ISK. Det kanske inte passar alla, var och en måste utgå från sin egen situation, men för mig passar strategin då jag har mitt största aktieinnehav på en vanlig depå. Läs gärna tidigare inlägg om ISK.

Istället får jag nu använda några kryddor till kvittning, de flesta har jag placerat på en vanlig depå eftersom det är större risk för förluster. En del vänder jag på och några åker ut, vilka har jag inte tagit ställning till ännu.

På den här sidan året är det också bra att leta aktier med hög direktavkastning, när utdelningssäsongen närmar sig kan det vara för sent, uppgången har redan skett. Men än dröjer det innan bolagen meddelar sin utdelning, under tiden får vi gå efter prognoser.

Igår var jag en sväng på stan, ännu en modebutik stänger och flera butikslokaler gapar tomma, en trist utveckling. Men på H&M var det full fart som vanligt, det verkar vara ett säkert kort även om dagens rapport inte föll i god jord, förväntningarna var också höga.

3 kommentarer:

Aktieräven sa...

Alibaba är väl i en egen liga. Men H&Ms onlinesatsning känns betydligt mer spännande än Zalando. Misstänker därför att H&Ms tillbakagång idag bara blir ett hack i kurvan.

Jocke sa...

Tyckte Elekta såg väldigt dyr ut med ett typiskt hög tillväxtbolagsvärdering när du köpte, ungefär som Biogaia. För att citera Graham: Det är inte när tillväxten slutar helt som de dyra tillväxtbolagens höga värderingar rasar som ett korthus, utan så fort tillväxten avtar.

Bolaget är stort, verkar ha nått mognadsfasen och aktien är fortfarande för dyr och i en lång nedåttrend. Tror den går ner 30% till innan värderingen ser rimlig ut.

finansmamman sa...

Hej,
Till Aktieräven,
Ja, kombinationen fysisk- och e-butik tror jag är oslagbar, dessutom ett väl inarbetat namn.

Till Jocke,
Kloka ord av av Graham. Tack för länken!