20 oktober 2014

Skönt med stabil aktieportfölj i orostider

Det här blir en riktigt spännande vecka med tunga rapporter och viktig statistik. Med tanke på att marknaden verkar ta fasta på det negativa just nu, kommer vi antagligen att få se stora svängningar.

Några av mina bolag som rapporterar är Swedbank, Intrum Justitia, Ericsson, Hexagon, HexpolVolvo och Wihlborgs. Jag tror inte på några stora överraskningar utan väntar mig relativt stabila rapporter.

I det här läget när börsen är orolig är det skönt med en aktieportfölj som består av mest stora, stabila bolag, de flesta med bra direktavkastning. Visst går den portföljen också upp och ned, men de större bolagen brukar ta mindre stryk i en nedgång.

Långsiktigt och med delar av utdelningen återinvesterad ger portföljen en bra avkastning, inte behöver jag vara orolig heller. Tråkiga bolag anser somliga, men många gånger lönar det sig att placera i "tråkiga" bolag. En god portion tålamod är också bra att ha med sig.

Med en stabil bas är det lättare att bygga på med mindre bolag, spännande tillväxtbolag, men som innebär lite högre risk. Dit räknar jag till exempel DGC, Klövern, Vitec och Haldex.

En liten del av portföljen använder jag till så kallade kryddor, den delen är så pass liten att den inte påverkar portföljen nämnvärt. Men det händer att några kryddor växer till sig, till exempel BioGaia som gått lysande och numera huserar på Mid Cap.

Men allt går inte som jag tänkt mig, just nu heter sorgebarnet i kryddportföljen Africa Oil, hittills ingen vidare placering, men jag behåller aktierna tills vidare.

I helgen har vi varit och plockat de sista trattkantarellerna, ganska svåra att se nu med alla löv på backen. Men nu är frysen full och vi kan njuta av god svampsås hela vintern, trattkantarellsoppa är inte så dumt det heller.

Inga kommentarer: