3 februari 2015

BIMobject expanderar västerut

En av mina kryddor, it-bolaget BIMobject har öppnat dotterbolag i USA, i Silicon Valley. BIMobject tillhandahåller en internetbaserad produktkatalog, helt enkelt en produktportal för bygg-och inredningsbranschen.

I höstas fick bolaget tillskott i kassan då Hexagon gjorde en investering i bolaget. Nu är det alltså dags för etablering i USA.

Konkurrenter har studerats och enligt BIMobject är de steget före och har den mest avancerade lösningen. Jag hoppas det stämmer! Det skulle vara intressant att veta exakt hur konkurrenterna skiljer sig från BIMobject.

Hur som helst en intressant utveckling, men det kommer givetvis att dröja innan vi får se resultat av intåget i USA. Läs gärna tidigare inlägg om BIMobject.

Två av mina bolag har rapporterat idag, Alfa Laval och Swedbank, inga större överraskningar och det blev heller inga större kursreaktioner åt något håll. Båda höjer utdelningen som väntat.

Som långsiktig investerare räds jag inte Alfa Lavals exponering mot olje- och gasindustrin, bolaget har flera ben att stå på och varningarna känns överdrivna, men jag kan förstås ha fel.

Är man däremot kortsiktig kan det ha större betydelse. Idag vänder oljepriset upp, tillfälligt eller ej återstår att se, men det ger skjuts åt oljebolag och bolag verksamma inom sektorn.

Jag behåller både Swedbank och Alfa Laval i portföljen.

Nu ska jag titta på alpina VM som börjar ikväll.

2 kommentarer:

Signs sa...

jag har gjort några större investeringar i oljerelaterat (FoE och Bonheur) nu under prisraset men varje gång jag ger mig in i råvaror så ångrar jag mig... Det är helt enkelt inte riktigt min nisch. Men utvärdering blir det inte förrän om ett par år, kortare horisont än så har jag sällan..

Men känner mig aldrig helt bekväm med företag som inte kan styra sin egen framtid...

finansmamman sa...

Hej,
Råvaror och gruvor är en svår bransch, lätt att bränna sig, samtidigt är det svårt att låta bli att investera i sektorn när kurserna är pressade. Hoppas dina investeringar blir lyckade.