24 februari 2015

Sneglar på Beijer Ref

En klart glädjande nyhet på morgonen, Ratos bolag Aibel har rott iland ett stort nybyggnadskontrakt för Johan Sverdrup-fältet. Värde cirka 8 miljarder norska kronor.

Det måste kännas väldigt skönt för Ratos ledning som har varit utsatt för hård kritik för det som många kallar "felinvesteringen" i Aibel. Fler kontrakt kommer att delas ut under våren och förhoppningsvis kommer Aibel att landa fler. Roligt att se aktien på vinnarlistan idag.

Det är premiär idag för Stefan Löfvens innovationsråd som består av fem ministrar och tio företrädare för näringslivet. Här ska förslag och ideér ventileras inom områden som till exempel utbildning, forskning och infrastruktur.

Det ska bli mycket intressant att se vad innovationsrådet kan uträtta, jag förväntar mig inga stordåd, men det är ett steg i rätt riktning.

Kylgrossisten Beijer Ref som jag sneglat på en tid ökar vinst och omsättning det fjärde kvartalet, det bästa kvartalet under 2014. Sett till helåret ökar resultatet med 32 procent och omsättningen med 9 procent. Bolaget gynnas även av den svaga kronan.

Beijer Ref har gjort en del förvärv under året, I Norge, Italien, Tyskland och senast en fransk kylgrossist belägen på södra halvklotet. Förvärv innebär även risker och det är viktigt att bolaget lyckas med integreringen.

Ett nytt distributionsavtal har också tecknats med den världsledande kylgrossisten Carrier som ger Beijer Ref ensamrätt att sälja dess produktserie DX i Europa.

Jag ska fortsätta studera bolaget, men det kan vara ett bra tillfälle att plocka in bolaget i portföljen. Aktiekursen har backat en del sen jag började följa bolaget, samtidigt tror jag branschen har en ljus framtid med de klimatförändringar som pågår.

Inga kommentarer: