25 augusti 2015

Glad för bud på Hemtex

Oj,oj, det är verkligen fram och tillbaka på börsen, inte blir det bättre av att media är fyllda med uttryck som panik, kaos, kollaps och så vidare, det kan ju skrämma vem som helst. Det utlöser i sig ett säljtryck.

Men idag är det uppåt på börserna, det är möjligt att glädjen blir kortvarig, den senaste tidens nedgångar kan mycket möjligt vara början till en längre utförslöpa, vem vet. Jag önskar jag satt med facit.

Än har dock inte den senaste tidens börs fått mig till förändringar i portföljen, men jag följer utvecklingen noga.

Idag kom ICA Gruppen med ett bud på Hemtex, tack för det. Hemtex finns i min portfölj, aktien har inte haft någon lysande utveckling, men fått ligga kvar då jag hoppats på en förändrad ägarbild.

Ica som redan är storägare i bolaget lägger nu ett bud på 7,50 kronor per aktie, en premie på 44 procent. Perioden för acceptans för budet beräknas börja 3 september och avlutas 1 oktober.

Det blev till slut en bra affär för mig med en fin vinst. När det gäller Hemtex tror jag bolaget hamnar i goda händer hos ICA som kan fortsätta utveckla bolaget åt rätt håll. Det är ytterst tufft i textilbranschen, konkurrensen hårdnar då var och varannan klädkedja även satsar på textilier och heminredning.

Nu är det dags för Champions Leaguekval, heja Malmö!

4 kommentarer:

Anonym sa...

På tal om svarta rubriker. Hemberg på Avanza lyckas på ett obehagligt sätt skrämmas utan att ta i för mycket. Funderar på att köpa aktier i Avanza men flytta depån till Nordnet.

Anonym sa...


Finansmamman skrev: "När det gäller Hemtex tror jag bolaget hamnar i goda händer hos ICA som kan fortsätta utveckla bolaget åt rätt håll. Det är ytterst tufft i textilbranschen, konkurrensen hårdnar då var och varannan klädkedja även satsar på textilier och heminredning."

Jag förstår inte hur du kan få det till någon form av förändring? Bolaget "hamnar" inte "i goda händer". Det är kvar i samma händer som tidigare, dessutom med känt resultat. ICA:s ägarandel uppgår idag till knappt 70% av både aktier och röster. Dvs ett bolag som konsolideras i ICA:s räkenskaper. Dessutom bedriver man samarbeten på framförallt inköpssidan. ICA har inte varit direkt framgångsrika med att utveckla Hemtex under senare år. Strategi-, lednings- och profilbyten etc till trots. Varför skulle man lyckas med det bara genom att öka ägarandelen från ca 70 till 100% ? Ytterligare 30% aktieandel gör inte huvudägaren duktigare på något sätt.

Min tolkning av ICA:s bud är snarare att man vill få bort Hemtex från börsen för att därigenom slippa exponera ytterligare genanta tillkortakommanden. Att få bort bolaget från offentligheten är ett sätt för ICA att slippa undan förödande analyser av verksamhet och resultat för Hemtex.

Hade jag innehavt aktier i Hemtex (Gud förbjude) skulle jag acceptera budet direkt, ta pengarna och sticka snabbt som attan.

Signs sa...

Kul att det blev en bra affär med Hemtex. Retailbolag är tuffa att investera i. Hyperkonkurrens i de flesta segment. Gårdagens vinnare blir morgondagens förlorare. Ta sport och fritid tex. Intersport och alla lokala mindre butiker blir helt utkonkurrerade av jättar som XXL. Och snabbt går det.

finansmamman sa...

Till Anonym1,
Ja, det är många som skräms i nuläget, bra att peka på att man ska vara vaksam, men braskande rubriker skrämmer.

Till Anonym2,
Jag håller med om att Hemtex reastrategi och ägarnas ointresse under många år inte varit framgångsrik, varumärket har raserats. Det tar lång tid att bygga upp igen, men jag tycker mig se en vändning, om än långsam. Jag tror på ökat samarbete med Ica som ger fler försäljningskanaler och på sikt ökad lönsamhet. Genom att köpa ut Hemtex från börsen kan ledningen arbeta vidare med bolaget i lugn och ro.

Till Signs,
Ja, det är verkligen snabba förändringar. Det är ingen bransch jag investerat stort i, just nu har jag kvar en liten post i Lexington.