9 november 2016

Allt blir inte som man tror

Idag har allt kretsat runt det amerikanska valet och kommer säkert att göra så en lång tid framöver. Jag hade hoppats på ett annat valresultat, men jag är inte förvånad, det blåser nya vindar i västvärlden, folk önskar en förändring.

Jag tänker inte gå in på valet, det har vi ju blivit matade med under lång tid, men det är lite svårt att fokusera på annat. Men jag hoppas landet kan enas och undviker social oro.

Hur marknaden kommer att bete sig är ingen idé att försöka spekulera i, ingen vet hur den amerikanska politiken kommer att se ut i framtiden. Vi har också lärt oss att det inte går att lita på opinionsmätningar och politiska och ekonomiska experter. Trumpseger betydde börsras, istället gick börsen upp, vad som händer imorgon är som sagt svårt att förutspå.

Igår kväll var jag på investerarmöte hos Easyfill för en uppdatering. Bolaget utvecklar och tillverkar hyllsystem för kommersiella kylskåp, kyldiskar och livsmedel. Hyllorna i kylskåpen, har den smarta lösningen att de kan roteras vid påfyllning, det gör det enkelt att fylla på och minskar svinn.

En annan produkt Swingout, som fungerar på liknande sätt då hela hyllsektionen kan svängas ut för påfyllning. Tidsbesparande för personal och inte minst minskat matsvinn. Och det är något som ligger i tiden.

Easyfill har dotterbolag i USA och Tyskland och återförsäljare i ett flertal länder. I Tyskland testar bland annat butikskedjan Edeka systemen och i USA har flera kedjor visat intresse för produkterna. Här hemma har jag sett systemen hos några av de stora livsmedelskedjorna och på bensinmackarna.

Det är sällan man träffar på en vd som är så entusiastisk över sina produkter och det är lätt att dras med. Första gången jag lyssnade till vd var när bolaget skulle in på Aktietorget 2007, längesen alltså och det är först nu det verkar börja lossna. Det tar tid!!

Det är alltid mycket "på gång" i bolaget, men det känns betydligt intressantare idag än 2007. Jag har gjort en liten investering i Easyfill och hoppas förstås på ett större genombrott, men räknar med att det kan ta tid.

En riskfylld krydda, just nu genomförs en nyemission, senare väntar listbyte. Ibland får man chansa och det är alltid roligt att krydda portföljen lite.

Nu ska jag återgå till det senaste om valet.

3 kommentarer:

Anonym sa...


Apropå valet i USA och kommentaren "Men jag hoppas landet kan enas och undviker social oro". Det var just precis den sociala oron, pga segregation och ökade klyftor i samhället, som banade väg för valresultatet och Trumps framgång.

arajs sa...

Trumpen gav verkligen den svenska PK-eliten en kraftigt uppvaknande!

finansmamman sa...

Hej,
Ja, visst fanns det social oro redan innan, men nu har den har eskalerat på alla plan, oroväckande. det finns mycket att ta itu med i USA.