31 januari 2007

Aktier som ligger i tiden

Jag följde mina tankar och köpte Ericsson igår eftermiddag. Tidningar och analytiker skrev ner Ericsson och kursen blev tillbakapressad, då känns det rätt att köpa. Jag tänker följa kursen de närmaste dagarna och jag hoppas den stiger inför rapporten.
Ett par andra aktier som jag tycker ligger rätt i tiden är:

Alfa Laval, som tillverkar värmeväxlare, separatorer för bl.a. etanolframställning. Etanol är på frammarch och bl.a. USA satsar stort. Tillverkningen har stigit dramatiskt den senaste tiden, och Alfa Laval får leverera mer. Intressant att följa utvecklingen, kursen har stigit en hel del, den står nu i 325 kr, men jag tror att det finns mer att hämta.

Eastpoint, ett it-bolag, som hjälper företag att utveckla affärsverksamhet på internet, tillhandahåller bl.a webbhotell. Man har nu tecknat en avsiktsförklaring att förvärva Affiliator, ett internetmarknadsföringsbolag. Detta är ju en intressant marknad som kommer stort. Jag har även sneglat på insiderlistan och sett att ledningen köper. http://www.eastpoint.se
Jag har satsat på båda aktierna.

3 kommentarer:

Charlie sa...

Hej Finansmamman!

Kul att se en ny ekonomiblogg som handlar om aktieplaceringar! Vad tror du om Ericsson på längre sikt (ungefär ett år)?

mvh Charlie

finansmamman sa...

Hej Charlie!

Jag har nog en lite mer positiv syn på Ericsson än vad analytikerna har just nu. Tror att kursen kan stå i 30-33 kr vid årets slut.
Vad tror du om Eastpoint? Ser att du har en del annonser på din sida.
Roligt att du kommenterade och uppmärksammade min blogg.

Mvh Mamsen

Charlie sa...

Hej igen!

Eastpoint är en helt ny bekantskap för mig, men generellt sett så tror jag att betydelsen av IT kommer att öka, vilket i sin tur kommer att leda till att företag som Eastpoint gynnas. Tack för tipset!

Annonserna på min sida är från Tradedoubler. En av anledningarna till att jag startade bloggen var för att jag ville se hur Tradedoublers tjänst fungerade i praktiken.

mvh Charlie