10 juni 2008

Dystert igen

Det har varit väldigt mycket den senaste tiden och det har varit svårt att hinna göra några affärer, det är likadant varje vår och sen kommer sommaren, då brukar jag inte vara så aktiv på börsen. Jag hänger förstås med, men jag tror att det är bra att koppla loss lite från börsen också.

Just nu ser det ju rätt dystert ut, nya surdegar som dykt upp och det kan komma fler är jag rädd för. Hur inflation och råvarupriser påverkar bolagen kan vi snart se i kommande rapporter. Samtidigt vet vi att det stundar sämre tider, något som redan borde vara intecknat i aktiekurserna, men förmodligen fortsätter börsen att backa en del under sommaren ändå.
Jag ligger lite lågt med aktiehandeln, möjligtvis kan jag tänka mig att gå in i Xact Bear igen.

Jag kan åtminstone glädja mig åt Hexagon och det avknoppade Hexpol. Hexagon har inte tappat nämnvärt och Hexpol som noterades igår stannade på 72 kr. Man hade spått en kurs på 86 kr så det blev lite sämre än väntat, men inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag efter första
dagen. Hur som helst en bra affär för mig, inte har jag behövt göra någonting heller. Jag har nu ett tjockt prospekt att läsa i sommar.

Alfa Laval har genomfört sin split, en aktie blev till fyra aktier, och det blir lite lättare att handla med bolaget. Svårt att säga vad som hänt med kursen eftersom börsen gått ned överlag, annars är min erfarenhet att kursen sakta smyger uppåt och att man brukar tjäna på en split.

Idag är det också fullt upp så det lär inte bli några affärer gjorda för min del.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej igen, nu är jag tillbaka :)

Mitt scenario med en topp vid 1050 gick helt om intet. Jag hade tänkt köpa björnar vid toppen men det blev det inget av och jag fick stå vid sidlinjen å titta på raset, ville inte kliva på då jag inte visste om det skulle tvärbromsa.

Har iaf inhandlat bulls i veckan och inväntar lite mer rekyl, tror at det gick ner för mycket på för få dagar för att bli beständigt, vilket jag tycker börsen visade då vi stod still i torsdags (tror jag det var) trots att asien föll. Med gårdagens uppgång i USA lär vi påbörja veckan uppåt.

Efter det tror jag på ytterligare nedgång, kanske ska vi skapa en dubbelbotten vid 870, vilket vore en kraftfull bullish signal. Då blir det bullar för hela slanten för mig :)

Har du fortfarande kvar WSIB? Den försäljningen gnager mitt samvete...

finansmamman sa...

Hej!
Ursäkta, lite sen med svar.

Hur gick det med Bull? Själv hann jag inte med, svårt att veta ibland om man kanske går in för sent, lättare att förlora stort på Bear, där brukar jag vara lite försiktig. Som det ser ut idag, hade det kanske varit rätt ändå.

Ja, jag har kvar WSIB.Förstår ditt gnagande samvete som det ser ut just nu.