24 november 2008

Nyheter från USA

Det här helgen blev det premiärtur på längskidor, fina spår och bra glid, härligt. Hoppas nu bara att snön ligger kvar.

I helgen har det också kommit fram att Barack Obama planerar ett stort stimulanspaket som troligen kommer att innehålla skattesänkningar för medelklassen, satsningar i den offenliga sektorn som t.ex. skolor, vägar och broar, även satsningar på miljövänlig energi och bilar planeras. Paketet är tänkt att vara tvåårigt och ska så småningom få USA:s ekonomi på fötter igen.
Bra att Obama visar att han snabbt tar tag i de ekonomiska problemen, arbetet med krispaketet tillsammans med det troliga valet av New Yorks Fedchef till finansminister kommer förhoppningsvis att lugna börserna.
Idag går också regeringen in och stöttar den amerikanska bankjätten Citigroup.

Min skatteplanering inför årsskiftet är snart klar, jag har rensat i aktieportföljen och tagit fram en del förluster, det var inte så svårt i år. Nu väntar jag på Q-Med, blir det ett högre bud eller kanske det rent av dras tillbaka. Styrelsen kommer med ett utlåtande på tisdag, det kan ge vägledning.

Nu tänker även Bure lösa in aktier, fler erbjudanden att ta ställning till. Hur jag tänker göra bestämmer jag när jag sett de exakta villkoren.

Idag blir det mycket tid framför datorn, här är totalt snökaos.

Inga kommentarer: