30 augusti 2010

Likheter mellan HQ Bank och Titanics undergång

HQ Bank får sitt tillstånd indraget. Den rubriken har knappast undgått någon under helgen. Idag försätts HQ Bank i tvångslikvidation. Aldrig hade jag väl kunna drömma om att banken var så illa skött.

Finansinspektionens utredning är skrämmande läsning, här uppdagas bristande kontroll av ledning och styrelse, med nonchalans har man avfärdat alla varningar.

Med sitt stora risktagande i tradingverksamhet har banken äventyrat sin överlevnad. Därmed har styrelse och vd inte begränsat bankens risktagande som lagen kräver.

Det här tycks ha pågått under en längre tid och trots flera påpekanden från Finansinspektionen har man låtit den riskfyllda tradingverksamheten fortsätta i samma spår.

Banken har övervärderat sin tradingportfölj och på så sätt redovisat felaktiga siffror. Enligt FI har banken varit underkapitaliserad redan 2008.

Varför styrelsen valt att blunda inför Finansinspektionens tidigare påpekanden och inte minskat riskerna i banken är för mig en gåta. Har styrelsemedlemmarna i HQ Bank enbart varit marionetter? Förutom en ledamot, som reserverade sig mot beslutet att inte ompröva värderingen. Ledamoten avgick senare.

Hur som helst har man fört sina aktieägare bakom ljuset. Förtroendet är förbrukat, glorian över HQ-sfären har inte bara hamnat på sned, den har trillat av. Frågan är hur detta på sikt påverkar andra bolag inom sfären?

Jag har ännu inte agerat men det lutar åt att jag säljer mina HQ-aktier idag och utnyttjar förlustavdraget. Jag kommer även att se över mitt övriga aktieinnehav i sfären.

5 kommentarer:

Kristoffer sa...

Jag har också aktier i HQ och funderar på vad jag ska göra med dem. Finns det något annat val än att sälja? Varför skulle kursen gå upp nu? :) Hur tänker du i detta?

mfdl80 sa...

Jag räddar det som räddas kan i nuläget för att ev. se över hur verksamheten artar sig framöver...

Räddas det som räddas kan... :)

Signs sa...

Det finns nog ingen annan sektor än finans där så många är överflödiga och inte skapar något som helst värde - tradingavdelningar, hedgefondförvaltare, aktieanalytiker, vanliga fondförvaltare, bankens sk säljare, etc. - 9 av 10 skapar inget vettigt värde. Och ändå kan så många lyfta så höga ersättningar år efter år. Upphör aldrig att förvånas över denna paradox..

Har tidigare haft erfarenhet av Carnegie i en börsnoteringsprocess och det var precis samma sak där - av de ca 30 inblandade (Carnegie + andra aktörer..) i noteringen var det ca 3 personer som verkligen bidrog med värde - och de var riktigt riktigt duktiga. Vad de övriga 27 bidrog med funderar jag fortfarande över...

Anonym sa...

Tar mig friheten att svara "Signs":
De enda pengar som de inom finanssektorn förfogar över, och bla ger sig själva i form av bonusar, löner osv, är de pengar som deras kunder ger dem. År efter år....
Vi ger och vi ger, och vi älskar att gnälla på dem....

finansmamman sa...

Tack för kommentarer. Ja, just nu finns inte mycket att göra då handeln är stoppad med HQ-aktien.