20 januari 2011

G5 surfar på Ipadvågen

Julklappen till familjen, en Ipad, blev snabbt populär. Jag har ännu inte hunnit sätta mig in i alla funktioner, mest surfat runt lite, laddat ner några appar och foton från resan. Men jag gillar det jag ser, otroligt smidig att flytta runt i huset och så lätt att ta med sig på resa.

Som tur är har vi ungdomar i huset som verkar kunna de flesta funktioner i Ipaden utan att tidigare ha hållit i en surfplatta, de har liksom tekniken inbyggd i hjärnan. Det är jag tacksam för, de har svaret på de flesta av mina frågor.

Det enda jag kan klaga över är att batteriet konstigt nog alltid är urladdat när det är dags för mig att låna Ipaden.

I Appstore hittade jag G5 Entertainments spel på nyhets- och hitlistorna. Jag minns att jag var på en bolagspresentation med den ryske vd:n i höstas som målade upp en ljus framtidsbild för bolaget.

G5 utvecklar nedladdningsbara spel till mobila plattformar som IPhone, Ipad, SonyPSP men även till Pc och Mac. Spelen riktar sig mot en bred publik, de är mycket familjevänliga, innehåller inget våld och är lätta att lära sig.

I takt med att man ökat försäljningen av spel har bolaget gått som en raket på Aktietorget, upp över 300 procent förra året, ledningen har flera gånger höjt resultatprognosen.

Under julhelgen nådde G5 stora framgångar, dagsomsättningen för spel på Apples plattformar tredubblades. En kombination av ledighet och nya julklappar i form av Appleprodukter bidrog naturligtvis.

Jag har inte gjort någon djupdykning i bolaget, men jag tror att G5 har stora möjligheter att växa. Det finns dessutom en stor potential i lansering av spelen på nya plattformar som till exempel Android, där finns man ännu inte.

Jag ser fram emot bokslutet som lämnas i februari. Men det är som med matlagning, man ska vara försiktig med alltför starka kryddor. Det finns gott om konkurrenter.

7 kommentarer:

Padde sa...

G5 det lät väldigt spännande den tänker jag också sätta under bevakning.

Spartacus sa...

G5 har utvecklats väldigt positivt och har potential att fortsätta så. Jag håller hårt i mitt innehav där. :)

Uno sa...

Vilka konkurrenter tänker du på?

Signs sa...

PE 15 (på deras prognos om 1.4kr vinst per aktie 2011) känns inte så avskräckande. Intressant aktie - kul när du lyfter fram små spännande bolag som man tidigare inte känt till. Håller faktiskt på att titta på ett annat du nämnt tidigare och kommer ev investera en mindre post. Återkommer i så fall för nyfiken på om du själv fortfarande följer bolaget..

finansmamman sa...

Uno,
Jag tänkte inte på något specifikt bolag, det finns ingen konkurrent på den svenska börsen vad jag vet, däremot finns det konkurrenter på världsmarknaden.

Henning sa...

Grattis till ett fint eget börsresultat 2010!

finansmamman sa...

Tack!