26 mars 2009

Aktiespararna säger ifrån

Får cheferna ingen bonus så kan de alltid bli belönade på annat sätt. Senast är det Kungsleden som vill dela ut optioner till sina chefer om målen uppnås.

År 2008 uppnåddes inte målen i Kungsleden och på förslag är att bolagets försäljningen av Hemsö Fastighets AB ska räknas in i fjolårets resultat trots att affären inte slutförts ännu, på så sätt kan målen uppnås.

Samtidigt föreslår man sänkt utdelningen till aktieägarna. Det här är inte bra alls och jag måste tillstå att ledningen tappar i förtroende hos mig.

En som reagerat på detta är Aktiespararnas Günther Mårder som tycker det är ett absurt förslag med en krystad efterhandskonstruktion av resultatet. Han kräver att styrelsen omedelbart drar tillbaka förslaget och koncentrerar sig på 2009 istället.

Det är bra för oss aktiesparare att det finns en oberoende och objektiv organisation som Aktiespararna som kan föra vår talan och tillvarata våra intressen. Jag tycker tillförordnade vd:n Günter Mårder hittills har gjort ett mycket bra jobb. Han är aktiv och syns och hörs ofta. Behåll honom som ordinarie vd.

På tal om Aktiespararna så kom tidningen idag med tillhörande deklarationsbilaga. Den brukar vara till stor hjälp vid aktiedeklaration, allt samlat på ett ställe och de flesta uppgifterna hittar man där.

Den Xact Bear jag köpte i tisdags sålde jag dagen efter med en liten vinst.

www.finansmamman.blogspot.com

1 kommentar:

Anonym sa...

Köp bull nu istället :)